Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium

- 24 september 2015

Heerlijke reisauto

Over het rijden hadden we bij de vorige C-MAX al geen reden tot klagen. Toch zijn de ingenieurs van Ford niet achterover gaan leunen, want ze hebben toch enkele verbeteringen aan het onderstel doorgevoerd. Daardoor helt de auto nog minder over in bochten. Het stuurgedrag is voor een MPV buitengewoon. Heerlijk direct, zonder onrustig aan te voelen. De C-MAX met 120 pk sterke dieselmotor is zeker geen krachtpatser, toch heb je zelden het gevoel iets tekort te komen. Zelfs met volledige bezetting en bijbehorende bagage komt de auto goed van zijn plek en is met het verkeer meerijden geen enkel probleem. De handbak met zes versnellingen doet daarbij ook een duit in het zakje. Erg soepel helpt de bak je de versnellingen door, waarbij eventuele schakelfouten goed opgevangen worden. 

Aan boord geniet je in alle comfort van de soepel werkende dieselmotor. De motor heeft al vroeg voldoende trekkracht en pakt goed op: tijdens een snelwegrit hoef je de pook zelden uit het zesde verzet te halen, een dieselbrom blijft uit. De geluidsisolatie is ook goed op orde, zowel motorgeluiden als windgeruis worden goed buitengehouden. Het verbruik is met 1 op 17 vrij netjes te noemen, hoewel het opgegeven verbruik van 1 op 24 met geen mogelijkheid te halen valt. Op het gebied van veiligheid is er ook nieuws te melden. Het laatste modeljaar van de vorige generatie C-MAX kon al voorzien worden van dodehoekhulp en rijbaanassistentie. Daar zijn nu adaptieve cruise control en crossing traffic alert - die bijvoorbeeld waarschuwt voor verkeer bij het uitrijden van een parkeerplaats - bijgekomen.

120 pk
270 Nm
184 km/h
11,3 s
5,9 (4.1) l/100km
105 g/km
A
22%
€ 29.995
€ 35.945
€ 659 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Fiat 500L Living 1.6 MultiJet 120 Easy

  • Nissan e-NV200 Evalia Connect Edition

  • 2015 - Ford C-Max Plug-In Hybrid Titanium Plus

  • 2013 - Ford C-Max 1.0 125pk Titanium

  • 2011 - Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • 2006 - Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S