Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive

Pawel Piotrowski - 1 juli 2015

De knop omzetten

Want ook voor een autojournalist is het iedere keer een bijzondere ervaring om met een hybride op pad te gaan. Dat is met de Toyota Auris Touring Sports Hybrid niet anders. Allereerst moet er tussen de oren een knop om; de hele aandrijflijn is op zuinigheid getrimd en dat betekent dat een hybride in sommige situaties anders reageert dan je wellicht verwacht. Zo worden commando's van het gaspedaal niet altijd direct in een abrupte voorwaartse beweging omgezet, remt de auto bij het lossen van het gaspedaal niet op de motor af en verloopt het remmen door de regeneratie van de remenergie af en toe wat ruw. Dat is niet slecht of verkeerd, maar wel anders.

Een veel gehoorde klacht is het 'afstandelijke gevoel' wat tussen mens en machine ontstaat. Ook de Auris Hybrid heeft daar in zekere mate last van. De feedback in de pedalen laat te wensen over, de geluidswaarneming sluit niet altijd bij de snelheidsbeleving aan en als bestuurder krijg je niet altijd mee wat er onder de kap gaande is. Daar staat tegenover dat de Auris een zeer stille, comfortabele en rustgevende rijbeleving biedt, waar geen diesel aan kan tippen. Je beweegt je als het ware in een afgesloten cocon door het verkeer. Tot en met het snelwegtempo lukt dat met 136pk en 142Nm best aardig, daarboven voelt de Auris Hybrid zich niet helemaal op zijn gemak. De topsnelheid van 175km/h geeft eigenlijk al aan dat de Toyota niet voor hogere snelheden gebouwd is. Wie bijvoorbeeld vlot van 120 naar 130 wil accelereren, wordt getrakteerd op een hoog in de toeren vliegende motor. Daarbij klinkt de viercilinder met Atkinson-cyclus niet bepaald opwindend of levendig, maar eerder schel en oververmoeid.

Doordat zo'n gehaaste rijstijl op je zenuwen werkt, ga je vanzelf rustiger rijden. En let er maar eens op; de meeste Aurissen rijden op de snelweg netjes op de rechterbaan. Maar dat wil niet zeggen dat de Auris Hybrid helemaal geen rijplezier biedt. De knop moet om, remember? Op lagere snelheden kun je veel voldoening halen uit de fijne en directe stuurinstallatie, de puike onderstelafstemming en de goede balans. Ten opzichte van plug-in hybrides sleept de Auris namelijk geen honderden kilo's aan accu's met zich mee. En dat voel je. Het bochtgedrag is meer dan prima en ook bij opeenvolgende koerswisselingen blijft de koets vlak en stabiel de ingeslagen richting volgen. Als bestuurder kom je kortom voor geen onaangename verrassingen te staan. Sowieso zit het met de veiligheid goed. Vanaf het Hybrid Executive uitrustingsniveau wordt de Auris standaard met het Toyota Safety Sense pakket afgeleverd. Daarin zijn vier actieve veiligheidssystemen opgenomen die op andere compacte middenklassers niet of nauwelijks leverbaar zijn. Denk aan een verkeersbordherkenning, automatische grootlichtassistent, botswaarschuwing en Lane Departure Alert. Voor slechts 650 euro kun je al deze zaken ook op goedkopere uitvoeringen aanschaffen. En dat is niet het enige dat goedkoop is. Na een week rijden noteren we namelijk een gemiddeld praktijkverbruik van 4,9 liter per honderd kilometer. Daarmee wordt het huishoudboekje niet te zwaar belast.

136 pk
142 Nm
175 km/h
11,2 s
4,9 (3.6) l/100km
82 g/km
A
22%
€ 20.250
€ 31.995
€ 587 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2015 - Toyota Auris 1.2T Aspiration

  • 2013 - Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive

  • 2012 - Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • 2010 - Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • 2007 - Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business