Smart Forfour 52 kW Passion

- 28 januari 2015

Hip zijn wordt duur betaald

Het lijkt - door wat we gezegd hebben over de auto - enkel en alleen een succes te gaan worden voor de Smart Forfour. Toch is er één ding dat we nog niet gemeld hebben en dat is de prijs. Het hippe interieur, de betere isolatie en de mogelijkheid de carrosserie in twee kleuren uit te voeren zorgen voor een meerprijs van bijna tweeduizend euro ten opzichte van de technisch gelijke Renault Twingo. De vanafprijs komt daarmee op 12.750 euro. Daarbij moet gezegd worden dat de Smart standaard wel is uitgerust met elektrisch bedienbare ramen vóór, hoofdairbags voorin en cruise control. De Renault daarentegen heeft een grotere kofferruimte. Vooral jongeren vinden het uiterlijk van een auto het belangrijkste, samen met de praktische inzetbaarheid. Op deze twee zaken scoort de Smart grote pluspunten ten opzichte van veel van zijn concurrenten. Of hij de meerprijs hiervoor waard is, moet blijken. Toch is voor hippe en uitvoerig te personaliseren auto's in deze klasse wel een markt. Dit bewijst de Fiat 500. Ten opzichte van die auto - die overigens ongeveer gelijk geprijsd is - zit de Smart wat beter in elkaar en is hij verder een stuk praktischer.

  • Zeer wendbaar
  • Zuinige en stille aandrijflijn
  • Uitgesproken design
  • Uitgesproken design
  • Geen snelwegridder
  • Hoge prijs
71 pk
91 Nm
151 km/h
16,9 s
3,9 (4.2) l/100km
97 g/km
B
22%
€ 12.750
€ 17.187
€ 315 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Volkswagen Up 1.0 75 pk automaat High Up

  • Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle CVT

  • Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Renault Twingo SCe 70 Expression

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition