Nissan NOTE 1.6 First NOTE

Anton Lefeber - 28 juni 2006

Het rijden

Rijden in de NOTE is als thuiskomen van het werk: het voelt vertrouwd en is iets om naar uit te kijken. Dit is niet iets wat men zou verwachten van een ‘gezinsauto’ als de NOTE, maar niet is meer waar. Het weggedrag en de balans van het onderstel zijn zeer goed aan te voelen, waardoor je al na de eerste kilometers vertrouwd bent met de auto. Een vlotter genomen korte bocht of rotonde is geen probleem, de carrosserie helt hier wel wat bij over. Dit voelt echter meer aan als vertrouwd, aangezien dit de bestuurder attendeert en het comfort ten goede komt. De afstemming van het onderstel is vrij sportief, waarbij in het bijzonder de demping stevig is. De veerwegen zijn aanmerkelijk zachter en soepeler. Waar de auto in uitblinkt is het comfort op de langere afstanden. De afstemming van het onderstel lijkt gemaakt op het bieden van maximaal comfort op hogere snelheden. De lange wielbasis van 2,6 meter speelt hier hoogstwaarschijnlijk een grote rol, het comfort voor een auto uit deze klasse is niet eerder vertoond.

Keerzijde van de medaille is het comfort bij zeer lage snelheden, in bijvoorbeeld 30-kilometer zones met drempels. Hierbij komt vooral de stugge demping naar voren. Vooral de ingaande veerbeweging wordt op het gevoel teveel gedempt, waardoor de veerbeweging korter dan benodigd is. Ook het stuurgedrag bij deze lage snelheden kan niet overtuigen, een sterke bekrachtiging heeft dan de overmacht. Hierdoor is de auto als het ware met de pink te sturen, wat wellicht iets teveel van het goede is. Een positief punt hierbij is echter dat de besturing nooit nerveus wordt, ook niet bij de meest pokdalige stukken wegdek.

De reminstallatie van de auto zijn uitstekend berekend op hun taak. Ondanks dat de installatie is voorzien van trommelremmen achter is het remvermogen ruim voldoende, niks op aan te merken. Vanwege de op de testauto gemonteerde automaat is het formaat van het rempedaal wat groter. Het stuurgedrag van de auto op hogere snelheden is, net als het comfort, perfect afgestemd. Door de variabele stuurbekrachtiging levert de stuurinrichting bij hogere snelheden vanaf circa 50 km/u een prettige hoeveelheid feedback, waardoor het sturen als vanzelfsprekend gaat.

De moderne motor, een volledig aluminium 1,6 liter viercilinder met zestien kleppen, levert een maximaal vermogen van 110 pk en een maximaal koppel van 153 Nm. Gekoppeld aan een volautomaat met vier versnellingen vormt dit een aandrijflijn met goede prestaties. De automaat is afgestemd op het comfortabel en zuinig rijden met constante snelheden en bij lage toerentallen. Echter, bij een sportievere rijstijl passen zowel de motor als de automaat zich aan. De motor blijkt over een flinke reserve te beschikken en draait prachtig trillingsvrij bij zowel lage als hoge toerentallen. Ondanks de lange versnellingsbakverhoudingen schakelt de automaat al vanaf 60 km/u door naar de hoogste versnelling, het toerental valt hierbij terug tot een luie 1500 rpm. Vooral op de snelweg komt deze eigenschap tot zijn recht, 120 km/u op de snelheidsmeter komt overeen met circa 3000 rpm. Het motorgeluid blijft hierbij vanzelfsprekend op de achtergrond. Omdat tevens het windgeruis niet aanmerkelijk aanwezig is, levert dit een heerlijk laag geluidsniveau op. Nadelen heeft de automaat echter ook. Zo zijn de schakelacties van de eerste naar de tweede versnelling niet altijd even soepel, dit komt waarschijnlijk door de grote toerenval, er wordt pas opgeschakeld vanaf circa 3000 rpm. Tevens is door de traditionele techniek met koppelomvormer en de vier versnellingen het verbruik hoger dan bij een handgeschakelde versnellingsbak.

110 pk
153 Nm
174 km/h
11,7 s
onb (7) l/100km
166 g/km
G
22%
€ 15.995
€ 20.645
€ 378 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Peugeot 1007 1.6 16v 2-tronic Sporty

  • Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura

  • Daihatsu Materia 1.5 Soul

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun

  • Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic

  • 2013 - Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

  • 2010 - Nissan Note 1.4 Life +