Nissan NOTE 1.6 First NOTE

Anton Lefeber - 28 juni 2006

Het exterieur

Het aanzicht van de NOTE wordt gekenmerkt door een direct te herkennen familiegezicht. De grille geeft een knipoog naar de Murano en komt stoer over. De koplampen hebben wel wat weg van de Micra. Kenmerkend hierbij is de druppelvorm en de uitstulping ter hoogte van het knipperlicht. Ook de luchtinlaat en mistlampen komen naar voren in het aanzicht van de voorkant, vooral door het gebruik van accentuerend matzwart kunststof. Het front is door de duidelijk herkenbare familiebanden met de overige Nissan modellen zeer geslaagd.

En profil komt de vrij lage daklijn van de NOTE naar voren. Op papier blijkt dit ook te kloppen, de hoogte van de auto blijft beperkt tot 1,55 meter. De lengte en breedte van de auto zijn achtereenvolgens 4,08 en 1,69 meter. Vrij compacte buitenmaten, waarmee de NOTE niet veel afwijkt van zijn klassegenoten als de Opel Meriva, Ford Fusion, Renault Modus e.a. De licht uitgeklopte wielkasten doen de auto breder lijken dan hij werkelijk is, een slim trucje van de ontwerpafdeling. De 16 inch lichtmetalen velgen met bijbehorende bredere banden vullen de wielkasten uitstekend. De aflopende daklijn naar achteren toe wordt benadrukt door de recht lopende raamlijn en de kleine achterramen. Ook de dikke zwarte raamstijlen en het privacy glas achter geven de auto een sportieve uitstraling.

De achterkant is vrij eenvoudig en functioneel vormgegeven. De proporties van de achterlichten, -ruit en -bumper komen natuurlijk en kloppend over. De bumper is vloeiend en rond vormgegeven. Hierin verwerkt is een stootlijst over de gehele breedte van de auto, wat de eentonigheid doeltreffend breekt. De achterlichten komen recht van achteren niet bijzonder over, maar zijn door hun formaat en felle kleur wel opvallend aanwezig. Van de zijkant valt echter direct de boemerangachtige vorm van de achterlichten op. Gesteld kan wordt dat de achterkant een stuk veiliger is vormgegeven dan de voorkant. Het ontwerp van de auto is een geslaagde combinatie tussen scherpe, rechte lijnen en vloeiende, gebogen vlakken. Hierdoor zal een overgrote meerderheid van het koperspubliek een positief oordeel vormen over het design van de Nissan NOTE.

Waar meerdere concurrerende modellen op safe spelen wat betreft het ontwerp van de carrosserie, daar excelleert de NOTE. Een in deze klasse alleen door de Meriva geƫvenaarde wielbasis van 2,6 meter is mede verantwoordelijk voor de volwassen uitstraling van het geheel. Tussen de concurrenten springt het model er direct uit door vooral de scherpe en kenmerkende lijnen van het ontwerp. De lakkleur speelt hierin vanzelfsprekend een grote rol. De in Sport Blue gespoten testauto doet de auto jeugdig en sportief overkomen. De vele matzwart kunststof delen vallen hierdoor net voldoende op, en springen niet teveel op de voorgrond.

110 pk
153 Nm
174 km/h
11,7 s
onb (7) l/100km
166 g/km
G
22%
€ 15.995
€ 20.645
€ 378 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Peugeot 1007 1.6 16v 2-tronic Sporty

  • CitroĆ«n C3 Picasso 1.4 VTi Aura

  • Daihatsu Materia 1.5 Soul

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun

  • Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic

  • 2013 - Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

  • 2010 - Nissan Note 1.4 Life +