Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

- 25 oktober 2014

Goed geluisterd (1)

Toen we voor het eerst reden met de Optima Hybrid, viel ons in negatieve zin de beperkte kracht van de motor op hogere snelheden op. Naar deze opmerking is duidelijk geluisterd, want je hebt nooit het gevoel dat je vermogen tekort komt. De oorzaak hiervan is dat de elektromotor niet alleen werkt bij lage snelheden, maar ook op de snelweg óf samenwerkt met de brandstofmotor, of zelfs alleen voor de aandrijving zorgt. Dit zorgt niet alleen voor een rappere auto, maar ook voor meer comfort. Daarbij is het - buiten het geluid en de melding op de klokken - niet merkbaar wanneer de benzinemotor aanslaat of juist wordt uitgeschakeld. De samenwerking tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor levert een vermogen op van 177 pk. Doordat de automaat vooral op comfort is gericht, is de auto niet een snelle sprinter. Van 0 naar 100 kost de auto 9,2 seconden en ook bij tussenacceleraties word je niet in de stoelen gedrukt. Toch zien we dit niet als een minpunt. Door de krachtreserve presteert de motor eenvoudig en geeft hij soepel zijn vermogen af. Schakelen gaat snel genoeg en voel je nauwelijks. Ook al reden we niet al te hard, het gemiddelde verbruik kwam niet in de buurt van de fabrieksopgave. 5,1 Liter per 100 kilometer is een waarde die je bij normaal gebruik niet zal halen, maar voor het testverbruik van 6,7 l / 100km hebben we niet echt moeite hoeven doen. Langere stukken op de snelweg zal het praktijkverbruik wel laten dalen.

177 pk
319 Nm
192 km/h
9,2 s
6,7 (5.1) l/100km
117 g/km
A
22%
€ 29.495
€ 36.790
€ 674 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • 2016 - Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • 2016 - Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

  • 2012 - Kia Optima Hybrid Super Pack

  • 2012 - Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack