Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

- 25 oktober 2014

Onderscheid

Was er voor de facelift geen uiterlijk onderscheid tussen de diesel en de hybride, dat is er nu wel. Zo is het 'roostertje' op de zijkant vervangen door een typeplaatje, is er geen uitlaat meer zichtbaar onder de achterbumper en zijn de achterlichtunits van de hybride voorzien van doorzichtig kunststof met daarachter een nieuwe indeling. De diesel heeft de 'oude', rode achterlichten. Beide versies hebben een nieuwe neus gekregen en ook de achterzijde werd lichtjes bijgepunt. Grootste wijzigingen aan de voorkant zijn de grotere grille en de plaatsing van de dagrijverlichting. Zaten de ledjes eerst onderin de bumper net boven de mistlampen, nu hebben ze een plek gekregen in de koplampunits. Het geeft de auto een wat rustiger voorkomen. Buiten een nieuw ontwerp velgen, veranderde er verder aan de auto niet zoveel. Dat was ook niet nodig. Al is de auto al een paar jaar oud, hij ziet er nog steeds erg goed uit. Zeker de bijzondere stilering van zijn C-stijl kan ons wel bekoren. Van de Optima is alleen een sedan leverbaar, wat voor de stationwagen-liefhebbende, Nederlandse markt nadelig is. Er is ons verteld dat van de volgende generatie - die inmiddels ver in ontwikkeling is - wel een dergelijke pakezel zal komen.

177 pk
319 Nm
192 km/h
9,2 s
6,7 (5.1) l/100km
117 g/km
A
22%
€ 29.495
€ 36.790
€ 674 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • 2016 - Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • 2016 - Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

  • 2012 - Kia Optima Hybrid Super Pack

  • 2012 - Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack