Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

Pawel Piotrowski - 10 september 2014

Eigen smoelwerk

Begin er maar eens aan. Voor een autofabrikant is het niet eenvoudig om met een onderscheidend ontwerp in het allergoedkoopste segment te komen. De kosten zijn hoog, de marges klein en het praktische gebruiksgemak gaat boven alles. In deze klasse is de zinsnede 'vorm volgt functie' een vaak gebezigde wapenspreuk om het gebrek aan karakter goed te praten. En toch is het Citroën gelukt om een auto met een geheel eigen smoelwerk neer te zetten. Net als de voorganger is ook de nieuwe C1 in samenwerking met Toyota en Peugeot ontworpen. Ze zijn echter niet langer inwisselbaar, elk model heeft zijn eigen identiteit gekregen. Bij de C1 valt direct het eigenwijze front op dat veel trekjes van de C4 Picasso en Cactus heeft overgenomen. Maar ook de bolle vorm van een C3 komt deels in het ontwerp terug. Daarbij is het rode vouwdakje van de Airscape een goed gelukte knipoog naar de illustere en vrolijke Deux Chevaux. Diezelfde vrolijkheid straalt ook de C1 uit. Het is een sympathiek ontwerp dat in geen enkele wijze opvallend of poenerig oogt, maar juist op een aangename wijze in de massa opgaat. Wie de aandacht op zich wil vestigen, kan beter voor de meer uitgesproken Toyota Aygo kiezen. En wanneer je eerder chique dan speels bent, is de Peugeot 108 wellicht iets voor je.

68 pk
95 Nm
157 km/h
14,3 s
4,3 (3.8) l/100km
88 g/km
B
22%
€ 9.490
€ 14.025
€ 257 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance

  • 2009 - Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • 2006 - Citroën C1 1.0i Ambiance