Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

- 9 augustus 2014

Flinke vooruitgang

Omdat we eerder al reden in de Aygo, is het interieur een feest der herkenning. Net als bij de Japanner zit het geheel prima in elkaar en is het interieur ook op slechte wegen volledig vrij van rammels en kraakjes. In de testperiode viel op dat de stoelen vele malen beter zijn dan die van zijn voorganger, maar dat vooral de korte zitting voor wat ongemak zorgt bij langere ritten. De ondersteuning van de rest van het lichaam is ruim voldoende. Zelfs in rap genomen bochten houdt de stoel je goed op de plaats. Niet alleen de zetels zijn een grote verbetering, het multimediasysteem is misschien wel een grotere upgrade. Bediening gebeurt nu via een touchscreen. Vooral de overzichtelijke structuur en snelle werking maken indruk. Er zijn duurdere systemen die een stuk minder zijn, dus chapeau voor Peugeot. Helaas zijn er ook zaken die wat minder goed in orde zijn. Zo is de ruimte achterin alleen bruikbaar als de voorstoelen in een stand staan voor mensen onder de 1.70. Bij verstelling van de stoel voor ondergetekende - met een lengte van rond de 1.85 - kan er net een hand tussen de voorstoelen en de achterbank. Ook de bagageruimte houdt niet over. Ten opzichte van de 107 is het wel gegroeid, maar meer dan de wekelijkse boodschappen past niet. Voor meer ruimte kan de achterbank in delen neergeklapt worden.

68 pk
96 Nm
160 km/h
14,3 s
4,3 (3.8) l/100km
88 g/km
A
22%
€ 9.690
€ 14.540
€ 267 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance