Tesla Model S P85 Performance Plus

- 3 maart 2014

Mitsen en maren

De uitdaging die Tesla aangaat, dwingt absoluut bewondering af. Ga maar na: de hoge middenklasse is nou niet bepaald het meest toegankelijke segment en als je dan ook nog eens met een elektrische auto op de proppen komt, komen de bekende 'mitsen en maren' al snel boven water: een beperkte actieradius, weinig ruimte, een gebrek aan beleving - you name it. Maar in Silicon Valley weten ze heel goed waar ze mee bezig zijn. Hoewel de Model S - na de Roadster - pas het tweede wapenfeit is van de Amerikanen, veegt 'ie alle vraagtekens met een big smile van tafel. Maar daarover straks meer, eerst maar eens een rondje om de auto maken.

Designtechnisch kan de Amerikaan z'n Europese opponenten probleemloos bijbenen, zoveel is wel duidelijk. De neus van de Model S begint lekker spits en scherp, maar naarmate je via de brede, vloeiend gelijnde heupen en de fraaie daklijn - thank you, Aston Martin! - verder naar achteren loopt, oogt de Amerikaan steeds dikker. Met z'n lage, brede postuur en gestrekte vormen ziet de Model S er imponerend uit, maar door z'n ingetogen uitstraling schopt 'ie niemand tegen het zere been. Zakelijk en toch verleidelijk, een beetje รก la Jaguar XF. Good job! Hooguit de donkere wielen zijn een tikkie fout, maar daar hebben ze bij Tesla stijlvolle alternatieven voor.

421 pk
600 Nm
212 km/h
4,6 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 66.200
€ 119.540
€ 1.195 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2023 - Tesla Model S Plaid

  • 2018 - Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

  • 2016 - Tesla Model S P90D Ludicrous