Subaru BRZ 2.0 D-4S Sport Executive

Arnold van Schepen - 19 oktober 2012

Voor puristen

De BRZ is een volbloed sportwagen die door menigeen in het hart gesloten wordt. Niet alleen door ons of de fans, maar zeker ook door voorbijgangers. Door zijn bescheiden afmetingen en fraaie lijnen is hij niet "in your face" als een hot hatch. Zelfs in een uitgesproken kleur als WR blue mica krijgt de BRZ unaniem de handen op elkaar. Voor de fans van Japanse sportwagens is het een kwestie van "lang gehoopt, stil gezwegen, nooit gedacht, toch gekregen". Maar is het een echte Subaru? Als ik het als techneut bekijk zeg ik ja. Het is vooral aan de inspanningen van Subaru te danken dat de BRZ /GT86 zo goed rijden. De wegligging is een rechtstreeks gevolg van het onvermoeid en vasthoudend doorontwikkelen van de boxermotor door Subaru. Niets ten nadele van Toyota, maar dé grote sportwagens van dat merk, de GT 2000 en de LF-A, leun(d)en ook sterk op de motortechnische kennis van Yamaha. Het prijsverschil met de GT86 is te verwaarlozen, wie twijfelt tussen beide moet zich afvragen of navi en parkeersensoren een must zijn. Dan wordt het een Toyota. Stroomt er stuurmansbloed door uw aderen en blieft u een no-nonsense en scherper sturende auto? Dan is de Subaru-showroom het begin van een onvergetelijke ervaring.

  • Sublieme wegligging
  • Vermogensopbouw motor
  • Versnellingsbak
  • Pedaalopstelling
  • Beperkte auditieve sensatie
  • Geen optielijst
200 pk
205 Nm
226 km/h
7,6 s
7,6 (7.8) l/100km
181 g/km
G
22%
€ 37.995
€ 41.995
€ 770 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Toyota GT86 2.0 D-4S