Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

Harold Rolloos - 24 augustus 2011

Benzine of benzine?

In totaal kan er uit twee benzinemotoren en een diesel gekozen worden in de nieuwe Yaris. Laatstgenoemde zal in ons land nauwelijks verkocht worden en dus focussen we ons op de 1.0 en 1.3 benzinemotoren. Het zuinige driepittertje levert 69 pk en kennen we natuurlijk uit de Aygo en de iQ. Net als bij zijn kleine broertjes wordt de 1.0 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en komt hij in aanmerking voor 14% bijtelling. In de stad kun je prima uit de voeten met de basismotor, maar op de snelweg kom je vermogen tekort. Dat is bij de 99 pk sterke 1.3 VVT-i niet aan de orde. De viercilinder is krachtig genoeg en staat ook op de snelweg zijn mannetje. Wat opvalt is dat het lekker stil is in de Yaris bij constante snelheden. Bij flink accelereren laat de Japanner echter wel flink van zich horen. In onze testauto is de 1.3 gekoppeld aan een CVT-automaat. In totaal telt deze automatische transmissie zeven voorgeprogrammeerde versnellingen, waarbij de bestuurder het heft zelf in handen kan nemen door te schakelen via de flippers aan het stuur of met het pookje.

99 pk
125 Nm
175 km/h
12,3 s
onb (5) l/100km
114 g/km
C
22%
€ 10.990
€ 20.690
€ 379 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Renault Zoe Zen

  • Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2024 - Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • 2021 - Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • 2015 - Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge

  • 2012 - Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • 2006 - Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna