Volvo V50 2.0D Momentum

- 5 mei 2006

Het rijden

Het is de populairste motorisering, deze van het PSA-concern geleende tweeliter diesel. Dat is niet voor niets, want het is een geweldige motor. Hij is relatief stil, bij normaal gebruik zal het motorgeluid nooit erg storend zijn. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de lage toerentallen die hij maakt. Bij 100km/h in de hoogste versnelling staat de toerenteller op 1.750 en bij 120km/h is dat iets meer dan 2.000. Het kost dan ook geen enkele moeite om je aan de regels van ‘Het Nieuwe Rijden’ te houden, er zit immers genoeg pit ónder 2.500tpm.

Het onderstel is opvallend sportief. In scherpe bochten blijft de auto zeer neutraal en ook in snelle S-bochten helt hij totaal niet over. Samen met de fijne motor nodigt hij uit tot sportief rijden en in dat opzicht doet hij erg weinig onder voor een BMW 3-serie. Uiteraard heeft dit alles ook een keerzijde: qua comfort scoort hij niet hoog. Iedere oneffenheid in de weg is goed te voelen en verkeersdrempels – hoe laag ze ook zijn – zijn ook altijd goed voelbaar. Het is aan de goede stoelen te danken dat het desalniettemin goed uit te houden is in deze auto.

Schakelen is geen straf in de V50. De zesbak heeft wel wat gewenning nodig, maar daarna kun je je lol op. Je voelt duidelijk de schakelwegen - dus je moet de pook er goed doorheen loodsen – maar als je dat goed doet, dan schakelt hij heel snel en fijn. De pook maakt een korte slag en ligt prettig in de hand. Alle lof over de handbak ten spijt: een automaat was bij deze auto veel toepasselijker geweest. Een typische woon-werk auto met dieselmotor móet eigenlijk een automaat hebben. Helaas is er echter geen automaat leverbaar bij deze 2.0D-motor. Een flinke misser van Volvo, want veel V50-rijders stellen een automaat wel op prijs.

Het stuur voelt goed aan, hij biedt precies genoeg weerstand, zodat je altijd de wielen kunt aanvoelen en niet maar wat aan het draaien bent, zonder te voelen waar je mee bezig bent. De pedalen laten zich echter wat zwaar bedienen, bij de rem en het gaspedaal is dit nog op een acceptabel niveau, maar het koppelingspedaal is wel erg zwaar. Tijdens langdurig filerijden is dit de grootste bron van ergernis, dan mis je de automatische transmissie het meest.

136 pk
340 Nm
210 km/h
9,6 s
onb (5.7) l/100km
153 g/km
G
22%
€ 27.035
€ 37.370
€ 685 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • 2009 - Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • 2006 - Volvo V50 1.6D Kinetic