Audi A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line

- 5 mei 2006

Het interieur

Het eerste wat opvalt als ik de auto inschuif, zijn de sportief gevormde stoelen met met hoge steunen aan de zijkant van het zit- en ruggedeelte. En in dit geval ziet het er niet alleen stevig en sportief uit, dat is het ook, want er is niet gekozen voor een of andere zachte opvulling, waardoor het alsnog geen functie zou hebben, maar alleen leuk oogt. De stoelen zijn op de standaardposities goed te verstellen, maar daar blijft het dan ook bij. Naar voor/achter, de hoogte en de hoek die de rugleuning met het zitgedeelte maakt zijn te verstellen, maar eerlijk gezegd had ik bij deze luxe auto toch nog wel wat extra's verwacht. Bij steeds meer auto's in deze klasse zie je toch dat ook het zitgedeelte te verdraaien is of dat de dikte van de wangen te variëren is.
Naast de sportieve stoelen laat de Ambition-uitvoering zich ook kennen door een sportief gevormd stuurtje en een kleine versnellingspook. In het middelste stuk van het stuur komt ook hét Audi-kenmerk van alle huidige modellen weer terug: de single-frame grille. Achter het stuur bevinden zich duidelijk afleesbare tellers die omgeven zijn door een chroomkleurig randje. Hier heeft Audi net als in de rest van het interieur met een minimum aan tierelantijntjes toch een stijlvolle uitstraling meegegeven. Alle gebruikte materialen zijn ook weer van hoge kwaliteit. De middenconsole wordt gevuld door de airconditioning met gescheiden zones en de af-fabriek radio/cd-speler. Beide maken deel uit van het zogenaame Pro Line pakket dat op deze A3 zit. Ook de middenarmsteun maakt daarvan deel uit.
Ook de achterbank heeft de sportieve snit zoals de voorstoelen, natuurlijk wel in wat minder extreme mate. De zit zelf is prima, maar mensen met een bovengemiddelde lengte kunnen wel eens wat krap komen te zitten. Met mijn 1.85m voel ik af en toe de hemel langs mijn haren. Qua beenruimte wil het ook allemaal maar net, maar hier is nog iets vervelends aan de hand: de achterkant van de voorstoelen zijn voorzien van een keiharde kunststof plaat. En waar je bij een andere stoel je knieën nog een beetje in de voorstoel kan priemen zonder er écht last van te hebben, voel je hier direct de grens. De kofferruimte is tot slot weer royaal aanwezig met 350 liter in gewone toestand, maar uitbreidbaar tot maar liefst 1100 liter.

140 pk
320 Nm
207 km/h
9,7 s
onb (5.5) l/100km
148 g/km
G
22%
€ 25.790
€ 39.328
€ 721 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Mazda 3 MPS

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline DSG

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Ford Focus 2.0 TDCi Titanium

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Toyota Prius 1.5 HSD Business

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • 2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • 2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus

  • 2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus

  • 2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

  • 2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

  • 2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition

  • 2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • 2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • 2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction