Nissan Leaf

- 23 oktober 2010

Afstandsangst

Het getalletje dat de range aangeeft kan sterk variëren. Volgens Nissan zelf is een gemiddeld bereik van 160 kilometer realistisch, maar dit kan toch sterk afwijken naar gelang de rijstijl van de bestuurder. Dit bereik is in het perspectief van fossiele brandstofmotoren niet groot, zodoende leidt het bij sommige mensen tot een soort afstandsangst, oftewel de vrees dat een bestemming niet bereikt kan worden. Toch bleek in de praktijk dat het bereik heel voorspelbaar is en daarnaast kent het navigatiesysteem alle oplaadpunten en zal hij je tijdig waarschuwen dat het tijd wordt er naartoe te gaan. Een opvallende eigenschap van de elektromotor is natuurlijk het gebrek aan geluid, dat maakt de Leaf tot een zeer stille auto. Zo stil, dat bijvoorbeeld de ruitenwissermotor apart voor de Leaf ontworpen moest worden, omdat die anders de stilte op een vervelende manier zou doorbreken. Een nadelige eigenschap is dat omstanders je niet zo snel aan horen komen. Bij hogere snelheden is er nog sprake van afrolgeluiden en windruis, maar tot 30 kilometer per uur is die nihil en wordt er van onder de motorkap een geluid de wereld in gestuurd. Dit geluid heeft een zodanige frequentie dat het niet als hinderlijk ervaren zou moeten worden, maar in de praktijk bleek dat veel mensen het geluid eigenlijk helemaal niet konden waarnemen, terwijl het systeem wel degelijk ingeschakeld stond.

109 pk
280 Nm
159 km/h
11,9 s
0,0 (0.00001) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 32.839
€ 32.839
€ 328 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Peugeot 308 GTI

  • Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Lexus CT 200h Business Line

  • 2019 - Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2018 - Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • 2013 - Nissan Leaf Tekna