Peugeot 308 GTI

Jan Westerhof - 12 oktober 2010

Het slikken

Als het echter op weggedrag en prestaties aankomt, dan is de 308 GTI niet zo opwindend als zijn voorgangers. Even slikken voor de diehard, maar er blijft voldoende plezier te beleven met de dikste 308. De 200 pk sterke 1.6 THP uit de RCZ en de Mini Cooper S is een heerlijk blok: door zijn gretige karakter en mooie motorgeluid is het een uitdagend machientje, die vooral boven de 3.500 tpm heerlijk doortrekt. Daarmee wordt de 308 GTI een snelle, maar geen supersnelle auto, want een Golf GTI moet je echt voorbij laten gaan. Wat opvalt is dat deze motor zich ook uitstekend voor 'het nieuwe rijden' leent. Zelfs bij 80 km/h in de zesde versnelling voel je dat de motor voldoende sterk is om er zonder mokken vandoor te gaan: geen wonder als je bedenkt dat zijn maximum koppel al bij 1.750 tpm paraat staat. Deze soepelheid komt op het conto van een 'twin scroll turbo', die al bij lage toeren druk opbouwt. Dit had mede tot gevolg dat ons gemiddelde testverbruik op een keurige 1:12 uitkwam.

200 pk
275 Nm
235 km/h
7,7 s
8,4 (6.9) l/100km
159 g/km
F
22%
€ 31.900
€ 33.700
€ 618 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Lexus CT 200h Business Line

  • Nissan Leaf

  • Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport

  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend

  • Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline