Kia Venga 1.4 CVVT EcoDynamics X-tra

Pawel Piotrowski - 15 januari 2010

Geniale zet

Met de nieuwe Venga toont Kia opnieuw een leuke stadsauto die nog veelzijdig is ook. Maar daarmee is lang niet alles gezegd. De Venga vormt namelijk een geslaagde verrijking op het bestaande modellengamma. Tot op heden bood Kia immers louter forse MPV's aan die voor de smalle beurs vaak net een stap te ver waren. De Soul was de eerste stap naar een ruimer model voor de onderzijde van de markt. Een goede zet, maar met de qua exterieurmaten niet veel kleinere Venga is Kia een veel genialer manoeuvre gelukt. Potentiƫle klanten die de Soul te excentriek of krap vinden kunnen nu binnenshuis voor een betaalbaar alternatief terecht. En daarmee hebben zij geen slechtere auto. Naast een variabel interieur overtuigd de Venga met een vlotte 1.4 benzinemotor en een prima standaarduitrusting. Dat neemt niet weg dat op detailniveau nog best wat te verfijnen valt. Maar de algehele indruk is een hele sympathieke. Zodoende is het helemaal niet vreemd dat het ooit verfoeide Kia van een steeds grotere populariteit geniet.


Fotografie: Luuk van Kaathoven

  • Scherp geprijsde stadsvlo
  • Ruim en praktisch interieur
  • Veel verschillende uitvoeringen
  • Zichtontnemende A-stijlen
  • Rumoerig op snelwegtempo
  • Stoelverstelling
90 pk
137 Nm
168 km/h
12,8 s
7,0 (5.9) l/100km
136 g/km
E
22%
€ 16.695
€ 17.285
€ 317 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision

  • Nissan Note 1.4 Life +

  • Subaru Trezia 1.3 Luxury

  • Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic

  • Toyota Verso-S 1.3 VVTi Aspiration

  • Suzuki Splash 1.2 Exclusive

  • Opel Agila 1.2 Enjoy

  • CitroĆ«n C3 Picasso 1.4 VTi Aura

  • 2015 - Kia Venga 1.4 CVVT DynamicLine