Renault Clio RS 2.0 16V

Harold Rolloos - 28 september 2009

Niet te stoppen

Is de Clio RS inderdaad zo snel als dat hij eruit ziet? Dat kunnen we alleen maar beamen door er volmondig ‘ja’ op te antwoorden. Niet zo gek trouwens, met een motorinhoud van 2.0 liter en 203 pk aan boord. Inderdaad, dat is meer dan honderd pk per liter en zorgt voor een topsnelheid van 225 en een acceleratie van nul naar honderd in 6,9 seconden. De Clio RS ontpopt zich na een druk op de startknop tot een toerenjager en blijft tegen je zeggen: ‘geef me de sporen, ik wil gaan!’ Vooral hoog in de toeren, boven de 5.500, komt er een heerlijk geluid uit de twee knalpijpen vrij, alsof de RS krijst van blijdschap. Dit feest gaat door tot 7.500 toeren; vervolgens gaat er bij de toerenteller een groen lampje branden en klinkt een piepsignaal: tijd om door te schakelen om het vermogen zo optimaal te benutten.

Dat schakelen gaat trouwens erg soepel en bij de eerste drie versnellingen gaat het gepaard met korte slagen om een betere acceleratie te garanderen. De vijfde en zesde zijn iets langer gemaakt; ondanks dat draait de motor bij een snelheid van 120 rond de 3.500 toeren per minuut. Een nadeel is dat je daardoor continu geconfronteerd wordt met motorlawaai. Rustig rijden kan prima, vanaf 3.000 toeren is er voldoende trekkracht aanwezig en de gasrespons is direct. Een minpunt is dat de Clio RS dan behoorlijk nerveus en hitsig reageert. Mocht het te hard gaan: de remmen van Brembo doen hun werk uitstekend en zorgen ervoor dat de Clio veilig vaart mindert.

Het onderstel is behoorlijk hard geveerd en laat je de aanwezigheid van zo'n beetje elke bobbel in de weg voelen. In tegenstelling tot de besturing van de gewone Clio is die in de RS strakker, maar blijft nog steeds wat vaag. Pas op hogere snelheid wordt het directer en maakt het de kleine rakker tot een heerlijk gooi- en smijtkarretje. De keerzijde van de medaille is dat het felle karakter het verbruik niet ten goede komt. Wie de RS rijdt waar hij voor gemaakt is komt vaak niet verder dan twaalf liter op honderd kilometer. Lukt het je toch om je rechtervoet onder controle te houden, dan is het mogelijk om acht liter op honderd kilometer te halen. In dat geval ben je wel een hele koele kikker…

203 pk
215 Nm
225 km/h
6,9 s
9,2 (8.2) l/100km
195 g/km
G
22%
€ 12.890
€ 30.786
€ 564 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

  • Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

  • Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

  • Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line

  • Citroën DS3 Racing

  • Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

  • MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2017 - Renault Clio TCe 120 Intense

  • 2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC

  • 2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2

  • 2013 - Renault Clio TCe 90 Expression

  • 2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

  • 2006 - Renault Clio V6

  • 2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe