Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

Pawel Piotrowski - 10 augustus 2009

Geborgen gevoel

Zwaar interieurdesign lijkt kenmerkend te zijn voor elke Volvo. Dat is bij de V50 niet anders, het binnenste lijkt vooral een puzzel uit grote massieve elementen te zijn. Daardoor oogt het geheel nogal grof gemodelleerd, slechts de fragiel vormgegeven middenconsole voegt lichtvoetigheid aan het ontwerp toe. In het midden daarvan zijn de belangrijkste drukknoppen in een lange rij gegroepeerd. Daarboven zit een breed monochroom scherm waarop allerlei informatie af te lezen is. De slankheid van dit artistiek stukje noordelijk design heeft nog geen vleugje van zijn moderniteit moeten inboeten. Dat ligt anders voor de grof ogende rest. Vooral qua materiaalkwaliteit is de V50 inmiddels voorbijgestreefd door vele rivalen. De concurrenten kunnen nog echter veel leren van Volvo’s stoelen, ook in de V50 zijn de stoelen comfortabel en prettig ondersteunend.

De tweekleurige beige/bruine bekleding zorgt voor een prettig warme sfeer aan boord. Mede daardoor oogt het dashboard minder kaal dan het in werkelijkheid is. Door de hoge bovenkant van het dashboard, de dikke deurbekleding en de warme kleuren voelt men zich veilig opgeborgen in de V50. Vooral achterin kan dit geborgen gevoel letterlijk worden opgevat. Op de achterbank valt het ruimteaanbod nogal tegen voor een stationcar, vooral de beenruimte is krap bemeten. De lichte bekleding spiegelt bij sterk zonlicht wel hinderlijk in de voorruit, op de afleesbaarheid van het RTI-navigatiescherm heeft het zonlicht gelukkig geen invloed. Over dat RTI-systeem zijn de meningen nogal verdeeld. De kaartweergave werd onlangs flink verbeterd, zo kan men nu ook vanuit vogelperspectief de route in 3D weergave bekijken. De bediening werkt echter nog steeds omslachtig. Het invoeren van een straatnaam via de joystick op de achterzijde van het stuur duurt veel te lang, met de bijgeleverde afstandsbediening gaat dat veel intuïtiever. Beide manieren vergen tijdens het rijden echter teveel aandacht van de bestuurder. Een andere ergonomische misser is de niet verschuifbare middenarmsteun.

109 pk
240 Nm
190 km/h
11,5 s
4,5 (4) l/100km
107 g/km
E
22%
€ 26.995
€ 39.560
€ 725 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • 2006 - Volvo V50 1.6D Kinetic

  • 2006 - Volvo V50 2.0D Momentum