Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

- 7 juni 2009

Nadruk op comfort

Nieuw op de Sports Tourer is 'Opel Eye', het systeem verkeersborden herkent. In sommige situaties werkt dat akelig nauwkeurig, maar in andere situaties ging het niet foutloos, dan zag hij een bord dat waarschuwde voor overstekende kinderen aan voor 'begin inhaalverbod' en een 'einde 100km/h'-bord juist voor 'einde inhaalverbod'. We zouden dus niet blindelings vertrouwen op de verkeersbordeninformatie, desalniettemin juichen we het toe dat Opel als eerste zo'n systeem in een betaalbare auto monteert. Later zal Opel Eye worden uitgebreid met parkeerassistentie, dat de bestuurder instructies geeft met betrekking tot de benodigde stuurbewegingen tijdens het fileparkeren.

Onder de motorkap ligt een 160pk sterke tweeliter dieselmotor. Het is prettige krachtbron, maar hij voelt wat minder sterk aan dan hij op papier is. Wellicht is de oorzaak te vinden bij het gewicht van de auto, dat met zo'n 1.700kg wat aan de hoge kant is. Dat gewicht is helaas ook merkbaar bij snelle lastwisselingen of bij stevig afremmen. Op het verbruik lijkt het weinig invloed te hebben, dat is met een gemiddelde van zo'n 7 liter per 100km keurig voor een auto als deze. In het algemeen hebben stationwagens meer last van windruis bij hoge snelheden, maar daar is bij de Sports Tourer geen sprake van. Het motorgeluid had wel wat beter mogen worden gedempt, dat bevindt zich iets teveel op de voorgrond.

Voor wat betreft het rijgedrag is deze Insignia meer 'Tourer' dan 'Sports'. Met zijn comfortabele onderstel zweeft hij over de weg. Forse gaten in de weg of listige drempels zijn geen enkel probleem, de bijna vijf meter lange Opel weet er wel raad mee. Ook de besturing is op comfort afgesteld. Die voelt nogal licht aan en is jammergenoeg wat minder communicatief dan je in zo'n grote auto zou wensen. De sterke dieselmotor is bij onze testauto gekoppeld aan een prettig schakelende zestraps automaat, waar we niets op aan te merken hebben. Overigens maakt binnenkort een nog sterkere diesel zijn debuut in de Insignia: een 2.0 bi-turbo met 190pk en 400nm, die ook met vierwielaandrijving leverbaar is.

160 pk
350 Nm
210 km/h
10,1 s
7,1 (6.9) l/100km
182 g/km
G
22%
€ 28.195
€ 45.235
€ 829 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic

  • BMW 3 Serie Touring 320i Business Line

  • Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure

  • Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • 2017 - Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive

  • 2014 - Opel Insignia 2.0 SIDI 4x4 Cosmo OPC Line

  • 2014 - Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo

  • 2010 - Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo

  • 2009 - Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • 2009 - Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo