Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

Harold Rolloos - 10 april 2009

Positieversteviging

Vooral ín de Avensis steekt het allemaal erg goed in elkaar. De eerste indruk is prima en wanneer we beter gaan kijken wordt ons gevoel alleen maar sterker bevestigd. De materiaalkeuze is uitstekend en ook met de afwerking is helemaal niets mis. Vooral de inleglijsten geven een gevoel dat er aandacht is besteed aan het interieur, ook al zijn ze niet van aluminium of hout. Best apart! Maar niet alleen de afwerking voelt goed aan, ook met de ergonomie zit het snor in de Avensis. Alle knoppen zitten op de juiste plaats en zijn bijna blindelings te vinden. Toyota nestelt zich hiermee tussen de andere Europese merken die geroemd worden om hun afwerking. De stoelen in onze testauto zijn bekleed met een lichte stof, dit straalt best wat chics uit. Ze bieden een fijne zit.

Het nieuwe instrumentarium doet hoogwaardig aan. Tussen de tellers in bevindt zich een uitgebreide boordcomputer waarop allerlei nuttige informatie wordt getoond. Deze functie is via de eenvoudige bediening op het stuur op te vragen. Daarnaast kun je via de knoppen op het stuurwiel ook de radio en cd-speler bedienen. De audio is te regelen via het touchscreen, waar ook de navigatie zich bevindt. In tegenstelling tot zijn voorganger is het bij de nieuwe Avensis mooi geïntegreerd in de middenconsole en weerspiegeld het niet hinderlijk. Bovendien is het systeem weer een stuk moderner dan de vorige en werkt het allemaal naar behoren. De drukknoppen voor de climate control maakten plaats voor draaiknoppen. Simpel, maar zeer effectief en het oogt volwassen.

Zowel voor- als achterin de Japanner is er voldoende beenruimte aanwezig. De hoofdruimte laat echter te wensen over. Iemand van 1.85 meter – in ons land een normale lengte – zit achterin met zijn kruin tegen het plafond. Ook voorin is het voor de langere mensen onder ons in hoogte niet ideaal. Deze Avensis Wagon beschikt over een glazen panoramadak en als we de jaloezie elektrisch openen, ontstaat er iets meer hoofdruimte, maar nog steeds is het krap. De bagageruimte is met bijna 550 liter flink te noemen. Benut je alle ruimte – dus met de achterbank naar beneden – dan ontstaat er zelfs een capaciteit van meer dan 1.600 liter. Bovendien is het allemaal naar eigen smaak in te richten. Zo kun je in een handomdraai zelf vakjes maken of ze juist weghalen in het geval je de breedte nodig hebt – zoals bij een golftas.

147 pk
180 Nm
200 km/h
9,6 s
7,7 (6.6) l/100km
155 g/km
D
22%
€ 24.940
€ 33.600
€ 616 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

  • 2015 - Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • 2012 - Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • 2006 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • 2006 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna

  • 2005 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive