Seat Altea 1.9 TDi Businessline

Arno Lommers - 1 maart 2006

Het interieur

Omdat Seat de Altea niet teveel op een busjes-mpv wilde laten lijken is de instap geen klimoefening maar is deze slechts enkele centimeters hoger dan in een middenklasse hatchback. De bestuurdersstoel is ook lekker diep instelbaar. Mede door de hoge raamlijn geeft dit een geborgen gevoel. Het stuurwiel is lekker ver naar je toe te halen wat het gevoel van controle over de auto vergroot. De voorstoelen zitten comfortabel en zijn ruim van afmetingen. Eveneens comfortabel, zeker bij het schakelen, is de middenarmsteun waaronder zich in de Businessline-uitvoering een 6-CD-wisselaar bevindt. Deze armsteun is ook omhoog te klappen zodat je beter bij de handrem kan.

Het dashboard is net als in de Seat Leon gemaakt van hard kunststof, maar door de gebruikte motieven, vormen en grijstinten ziet het er best aardig uit. De middenconsole is ergonomisch prima voor elkaar, wat onder andere komt door de hoek waar in hij is geplaatst. De aircobediening en radio zijn met duidelijke knoppen in te stellen. In tegenstelling tot veel concurrenten zit de versnellingspook in de Altea nog gewoon op de ouderwetse plaats. Op de middentunnel dus en niet in een eiland aan het dashboard. Desondanks is hij prima bereikbaar. De meters zijn verdeeld in drie delen. Links een combinatie van brandstof- en temperatuurmeter en boordcomputer, in het midden de toerenteller en rechts de snelheidsmeter. Altijd is in een oogopslag te zien hoe snel je rijdt of hoeveel toeren de motor maakt, de schaalverdeling is erg duidelijk. Het enige wat ik mis is een controlelampje voor de (mist)verlichting.

Waar je aan ziet dat de Altea toch wat mpv-trekjes heeft is de beenruimte achterin. Die is in ruime mate aanwezig. Ook over hoofdruimte hebben passagiers niets te klagen. De achterbank zit comfortabel, de rugleuning van de middelste zitplaats is om te klappen tot armsteun.
Om de standaard al best ruime kofferbak te vergroten is sinds modeljaar 2006 een in delen verschuifbare achterbank standaard. Onder de bagagevloer bevindt zich nog een aparte ruimte waar platte voorwerpen ondergebracht kunnen worden. Om maximale laadcapaciteit te creëren kunnen de rugleuningen van de achterbank omgeklapt worden. Er ontstaat vanzelf een vlakke laadvloer omdat de zitting hierbij een stukje naar voren schuift.

105 pk
250 Nm
183 km/h
12,3 s
onb (5.5) l/100km
149 g/km
G
22%
€ 20.195
€ 28.635
€ 525 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

  • Mazda 5 1.8i Executive

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • 2009 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • 2008 - Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • 2006 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • 2006 - Seat Altea 1.6i Reference