Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive

Pawel Piotrowski - 28 januari 2009

Sportievere snit

Waar de vierdeurs sedan zich niet zoveel onderscheidt van zijn voorganger ligt dat bij de Tourer zichtbaar anders. De vorige viel met zijn gestrekte lijnen en recht aflopende achterkant niet in de smaak bij het publiek. Zelfs Honda adepten lieten het afweten en kozen en masse voor de sedan. Zeker met donker getinte ramen en een zwarte lakkleur leek de vorige Tourer nogal op een lijkwagen. Niemand wenste zich daarmee te identificeren. De nieuwe heeft duidelijk een andere insteek gekregen. In tegenstelling tot de sedan zijn hier de wijzigingen niet beperkt gebleven tot alleen het aanscherpen van de lijnen. Het ontwerpteam werd terug naar de tekentafel gestuurd en kwam met een geheel nieuwe carrosserie op de proppen.

Dat deze zet geslaagd mag worden genoemd vormt geen verrassing. De Accord Tourer heeft een sportievere inborst gekregen die zich vooral kenmerkt door een fraai afgeronde achterkant met brede dichtgeknepen lichtunits. De topuitvoering is daarnaast voorzien van twee sierlijke uitlaatstukken die geplaatst zijn in een diffuser-achtig uiteinde van de achterbumper. De Executive heeft daar bovenop een smaakvolle spoiler op de achterklep liggen. Al deze elementen bij elkaar zorgen ervoor dat de Tourer recht van achteren prettig op het netvlies ligt. Een wereld van verschil met de voorganger, die nogal iel en smal overkwam.

Ook schuin van achteren komt het geheel krachtig en gespierd over. De flanken zijn driedimensionaal getekend met een karaktervolle knik onder de raamlijn. Ook de wielkasten hebben meer body gekregen en vormen nu een herkenbaar signatuur voor de Tourer. Met het 18 inch Executive lichtmetaal zijn ze bovendien lekker gevuld. Inbegrepen bij de topuitvoering is onder andere de Adaptive Cruise Controle en het LKAS (Lane Keep Assist System). Beide zaken zijn te herkennen aan het dichte spiegelende logo en aan de camera achter de voorruit. In tegenstelling tot de concurrentie is Honda er wel in geslaagd om de radarbalk onopvallend achter het logo weg te werken.

201 pk
234 Nm
222 km/h
10,2 s
8,8 (8.9) l/100km
211 g/km
G
22%
€ 32.200
€ 54.300
€ 996 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde

  • Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance

  • Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline

  • Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • Volvo V60 D3 Summum

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde

  • BMW 3 Serie Touring 320i Business Line

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic

  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2012 - Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • 2012 - Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • 2008 - Honda Accord 2.0i VTEC Elegance