Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

Jan Westerhof - 30 september 2008

Italiaans Futurisme

Kunsthistorici zien experimentele stijl als een van de constanten in de kunstgeschiedenis. Het experiment verwordt tot verzet tegen de heersende conventie en Lancia lijkt met de Nuova Delta een dezelfde denkwijze te hebben toegepast. De Delta heeft een dusdanig ontwerp, dat het een demonstratief gerichte breuk lijkt met de bestaande middenklassers. Telkens speelt door deze ogenschijnlijke breuk de gedachte dat de Delta ontworpen is als een revival van het Italiaanse Futurisme. Het Futurisme kenmerkt zich door een drang naar vernieuwing waarbij gebruik wordt gemaakt van gecombineerde elegantie en agressie en van originele kleuren. Het futurisme kende sterke tegenstanders, maar evengoed fanatiekelingen: een splijtzwam.

Hier bestaat parallelliteit met de Delta. Het is nauwelijks mogelijk om de auto in esthetische zin anders dan fantastisch of verschrikkelijk te vinden. De Nuova Delta polariseert evenals het Futurisme en het kent het karakter van die kunststroming. De voorzijde kent enerzijds scherp gevormde koplampen en anderzijds de herkenbare en fraaie Lancia-grille. Een synthese van krachtige agressie en harmonieuze sierlijkheid dat je verder op de Nuova Delta ook steeds herkent. Enthousiasten herkennen fracties van de Aurelia B20 en overtuigen je dat er elementen van de Fulvia Zagato in verwerkt zijn. Neem de vloeiende lijn over de flank, die wordt afgewisseld met de haakse lijnen in de chromen ruitstijl. Deze chroomelementen contrasteren subtiel met de paarse lak en de zwarte achterklep: het kleurgebruik is met zijn kleine nuanceringen veeleer Impressionistisch. De Delta kondigt als Futurist wellicht een nieuw era in de middenklasse aan, zoals het Futurisme in de eerste jaren van de twintigste eeuw het nieuwe tijdvak van techniek aankondigde. Voorbodes van een nieuwe tijd, zonder dat we ons er van bewust zijn.

120 pk
300 Nm
194 km/h
10,7 s
5,9 (4.9) l/100km
130 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 31.120
€ 571 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Subaru Impreza XV 2.0R AWD

  • Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

  • Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium

  • Toyota Prius 1.5 HSD Business

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Nissan Leaf

  • 2009 - Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro