Ford S-MAX 2.2 TDCi Titanium

Harold Rolloos - 25 juli 2008

Reiswagen

Dan de belangrijkste vraag: hoe rijdt de S-MAX met deze motorisering? Het antwoord is simpel: zeer prettig. Je merkt vanaf het eerste moment dat er een krachtige motor onder de kap ligt. De auto weegt iets meer dan 1.700 kilo, maar daar heeft de Duratorq geen enkele moeite mee. Gek genoeg nodigt hij niet uit tot flink doorrijden. Weliswaar trekt hij van nul naar de honderd in 10,2 seconden en ligt zijn top op een respectabele 196 kilometer per uur. Het testverbruik ligt op 7,3 liter per honderd kilometer. En dat is voor een auto met dit gewicht en vermogen best zuinig. De diesel houdt zich tijdens het rijden koest en gromt alleen wat als je het gaspedaal diep intrapt, al vangt de S-MAX vanwege zijn grote omvang wel aardig wat wind. De motor is gekoppeld aan een zesbak, die licht en soepel schakelt, zoals we van Ford gewend zijn. Wij ervaren de S-MAX tijdens de ruim duizend kilometer die we ermee rijden vooral als een zeer comfortabele reiswagen.

Een van de oorzaken is de adaptieve cruise control die de MPV aan boord heeft. Op de snelweg schakelen we naar de zesde versnelling en zetten we de snelheid vast op 120 kilometer per uur. Via deze optie – kost samen Hill launch assist 2250 euro – kun je in vijf standen aangeven hoe dicht de S-MAX op zijn voorganger moet kruipen voor de adaptieve cruise control ingrijpt. Dit systeem werkt vlekkeloos en zeer rustgevend. Immers, je hoeft zelf geen gas meer bij te geven en gaat nooit harder dan je zelf hebt ingesteld. Zelfs als je voorganger hard op de rem trapt grijpt het systeem direct in door hard te remmen en een signaal af te geven. Je raakt er snel aan gewend. Zo snel dat we tijdens het rijden in een andere auto met cruise control even moesten nadenken om wel zelf de rem in te trappen als we te dicht op onze voorganger kwamen.

Het onderstel kun je op drie verschillende manieren instellen: comfort, normal en sport. Wij gebruiken voornamelijk de comfort-functie tijdens lange ritten. In die stand is de vering lekker soepel en heb je van drempels en andere verkeersobstakels net wat minder last dan dat je kiest voor een wat harder onderstel. De Ford helt weinig over in bochten en ligt lekker vast op de weg. Parkeersensoren voor en achter zijn geen overbodige luxe op een auto die deze afmetingen telt. Deze zijn onderdeel van het Business pack dat het merk aanbiedt voor 2.500 euro. Daar zit behalve deze optie ook nog het uitgebreide navigatiesysteem en bluetooth/voicecontrol in. Ook wat betreft veiligheid zit het snor in de Ford. ESP en een batterij aan airbags behoren tot de standaarduitrusting.

175 pk
400 Nm
211 km/h
9,3 s
7,3 (6.6) l/100km
176 g/km
G
22%
€ 42.000
€ 54.950
€ 1.007 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Style

  • Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Touring

  • Renault Grand Espace 2.0 DCi 16v 150 Dynamique

  • 2016 - Ford S-Max 2.0 TDCi 180 pk Powershift Titanium

  • 2011 - Ford S-MAX 2.2 TDCI S-Edition Individual

  • 2010 - Ford S-MAX 2.0 SCTi Powershift

  • 2006 - Ford S-MAX 2.0i-16V