Ford S-MAX 2.2 TDCi Titanium

Harold Rolloos - 25 juli 2008

Compleet

Het is goed toeven in de S-MAX. Dat mag ook eigenlijk wel, want voor dit testexemplaar – inclusief alle opties – mag je net geen 55.000 euro overschrijven naar de dealer. Nu hoor ik je denken, 55 mille voor een Ford? Inderdaad, maar dan staat er een MPV voor je deur met werkelijk alles erop en eraan. Leren bekleding, een uitgebreid radio/cd/mp3/navigatiesysteem en panoramadak zijn zomaar een paar opties. Dan hebben we het nog niet eens over de andere extra’s, die het rijden makkelijker maken. Daar komen we later nog op terug.

De afwerking is zoals je van Ford mag verwachten. Het ziet er allemaal strak en gelikt uit. Het gladde stuurwiel – pakt niet heel fijn beet – zit boordevol knoppen, waarvan je gelukkig binnen korte tijd in de gaten hebt waarvoor ze dienen. Met die functies kun je namelijk het scherm tussen de snelheidsmeter en kilometerteller, bij Ford beter bekend als ‘Ford Convers+’, bedienen. Zo kun je onder meer wisselen van radiozender, skippen tussen je mp3’s en de boordcomputer bedienen. Het navigatiesysteem kennen we ook uit de Focus en de Mondeo. Een wat vreemde stem - niet geheel accentloos - klinkt door de auto en we besluiten om de beste dame maar haar mond te laten houden en puur op het scherm en de aanwijzingen aldaar te gaan rijden. Dat gaat overigens prima en we ervaren het ontbreken van de stem niet als een gemis. Verder kun je via het grote scherm in het midden ook de luchtcirculatie regelen. Aan opbergruimte geen gebrek in de S-MAX. Overal zitten vakjes waarin je je spullen kwijt kunt.

De elektrisch instelbare stoelen zitten fijn en bieden veel steun. Door de hoge zit houd je goed overzicht over wat er voor je gebeurt. Leuk detail is het ‘Individual-teken’, dat we tegenkomen in de rugleuningen van de stoelen en bij het instappen in de dorpellijsten. Een ander fraai teken in de afwerking is de zilveren streep die over de leren bekleding loopt. Je schaft de S-MAX in de eerste plaats natuurlijk aan vanwege zijn ruimteaanbod. Met alleen de twee voorstoelen creëer je een capaciteit van tweeduizend liter. In de normale samenstelling – dus met de middelste stoelen omhoog – houd je de helft over. Besluit je om in het achterste deel van de Ford ook te gebruiken, dan blijft er nog altijd 285 liter over.

175 pk
400 Nm
211 km/h
9,3 s
7,3 (6.6) l/100km
176 g/km
G
22%
€ 42.000
€ 54.950
€ 1.007 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Style

  • Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Touring

  • Renault Grand Espace 2.0 DCi 16v 150 Dynamique

  • 2016 - Ford S-Max 2.0 TDCi 180 pk Powershift Titanium

  • 2011 - Ford S-MAX 2.2 TDCI S-Edition Individual

  • 2010 - Ford S-MAX 2.0 SCTi Powershift

  • 2006 - Ford S-MAX 2.0i-16V