Mazda 5 1.8i Executive

Arno Lommers - 31 januari 2006

Het exterieur

Als een van de weinige MPV’s is de Mazda5 eerst aan de binnenkant vormgegeven. Zo konden alle passagiers een ruime zitplaats krijgen. Een tweede voordeel van deze ontwerpstrategie betreft de veiligheid. De gordijnairbags lopen bijvoorbeeld door tot de derde zitrij. Dit is bij veel concurrenten, zoals de Volkswagen Touran, niet het geval. Ook is de kreukelzone aan de achterkant steviger waardoor passagiers op de derde zitrij niet meer risico lopen op verwondingen bij een aanrijding dan degene op een van de andere stoelen. Een groot voordeel voor het instapgemak zijn de licht te bedienen schuifdeuren. Zodoende is op krappe parkeerplaatsen de kans op schade kleiner.

De eerste generatie midi-MPV’s had een lengte van rond de 4,3 meter. Tegenwoordig groeit elk nieuw model in lengte. De Mazda5 zit nu rond de 4,5 meter.
Zijn design ziet er geslaagd uit. De spitse koplampen lopen door in de spatborden, de daklijn is mooi afgerond en aan de achterkant vallen vooral de grote lichtunits op. Ook het Mazda-logo is niet met zuinigheid vormgegeven…

115 pk
165 Nm
182 km/h
11,4 s
onb (7.9) l/100km
190 g/km
G
22%
€ 23.495
€ 26.995
€ 495 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

  • Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • 2011 - Mazda 5 1.6 ciTD Business

  • 2009 - Mazda 5 2.0 CiTD Business