Mazda 5 1.8i Executive

Arno Lommers - 31 januari 2006

Het interieur

De eerste indruk is dat je niet zo op de bok zit als in bijvoorbeeld een Renault Scénic. De bestuurdersstoel is zodanig laag in te stellen dat bijna niet is tevoelen met een MPV op pad te zijn. De voorstoelen zijn prettig van formaat en steunen voldoende. Best lekkere stoelen voor een flinke rit. Het stuur laat zich over een grote afstand in hoogte en lengte instellen. De versnellingspook staat op een verhoging in de middenconsole. Zo zit deze op precies de goede hoogte om je hand er op te laten vallen. De armsteun van de bestuurdersstoel zit eveneens op de juiste hoogte om niet in de weg te zitten bij het schakelen. Opbergruimte is er in overvloed, zoals het een echte MPV betaamt. In de middenconsole zit zelfs een vak met twee ruimtes onder elkaar. Bekerhouders, een vakje voor de mobiele telefoon, deurvakken, alles aanwezig. De afwerking van het dashboard is prima, evenals de gebruikte materialen. Enigszins onrustig oogt het vele reliëf waaruit het dashboard is opgebouwd. Overal waar je kijkt komt wel een deel omhoog of zit er een hoekje in. De meters zijn duidelijk te overzien en worden in de duisternis mooi groen verlicht. Bovenin de middenconsole is een smalle strook geplaatst voor de gegevens van de boordcomputer, radio en airco. Onder veel omstandigheden, vooral met een zonnebril op, zijn deze vaak kleine cijfertjes ontzettend moeilijk afleesbaar. Precies naast deze balk zitten de knopjes voor de boordcomputer. Deze hadden ergonomisch gezien beter in een van de hendels aan de stuurkolom geplaatst kunnen worden of, zoals de bediening van de radio, op het stuur. Links onder het stuur zitten nog een paar loze schakelaars en de hoogte verstelling van de koplampen, buiten het blikveld dus.

De achterbank is een verhaal apart. Ik ga hier niet het hele scala aan mogelijkheden opsommen, maar enkele zijn toch wel het vermelden waard. De smalle middelste zitplaats komt namelijk te voorschijn uit een ruimte onder de zitting van de linkerstoel. De rugleuning dient normaliter als armsteun. Vanuit de rechterzitting komt een groot opbergnet. Nu kan onder deze zitting bijvoorbeeld een laptop opgeborgen worden. Aan de voorstoelen zitten in deze Exectutive-uitvoering de inmiddels bekende vliegtuigtafeltjes. Deze beperken gelukkig niet zodanig de beenruimte dat je er tegen aankomt met je knieën. Been- en hoofdruimte zijn er in overvloed en de leuning kan in hoek versteld worden. De derde rij is in één handomdraai te voorschijn te toveren. De ruimte is hier nu niet in zodanige mate aanwezig dat iemand hier fijn 100 kilometer kan vertoeven, maar kinderen van een jaar of acht zullen het er op een ritje naar opa en oma wel uithouden. De beenruimte is erg afhankelijk van de stand van de tweede zitrij. Is de instap naar deze kleine stoeltjes niet verkeerd, uitstappen gaat een stuk moeizamer. Met de achterste zitplaatsen in gebruik blijft er logischer wijze niet veel bagageruimte over. Maar door alle zitplaatsen omlaag te klappen, wat overigens zeer soepel verloopt, is er een balzaal aan ruimte beschikbaar. Onder de bagagevloer is nog een kleine ruimte voor het opbergen van klein grut. Met de openingshoek van de achterklep is rekening gehouden met lage garages en dergelijke. Door de klep nog een zet na te geven opent deze nog een aantal centimeters verder om voor een goede stahoogte te zorgen.

115 pk
165 Nm
182 km/h
11,4 s
onb (7.9) l/100km
190 g/km
G
22%
€ 23.495
€ 26.995
€ 495 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

  • Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • 2011 - Mazda 5 1.6 ciTD Business

  • 2009 - Mazda 5 2.0 CiTD Business