Porsche 911 Turbo

- 26 november 2007

Voluptueuze derrière

Het is vrijwel onmogelijk om níet onder de indruk te raken van de Porsche 911 Turbo. Dit kan vooral worden toegeschreven aan zijn achterste, want wát een achterste heeft deze auto! Zelfs Jennifer Lopez zou stikjaloers zijn op deze voluptueuze derrière. En dan die achterspoiler, het grootste gereformeerde gezin van de Veluwe zou riant kunnen picknicken met deze joekel van een spoiler als tafel. Maar alle gekheid op een stokje: ondanks de niet bepaald ingetogen vormen klópt het ontwerp wel. De lijnen van de stevige heupen lopen mooi over in de brede bips en op een of andere manier lijkt zelfs de enorme taartschep helemaal op zijn plaats.

De voorkant is een heel ander verhaal. Waar de achterkant van de auto brutaal is, en zelfs een tikkeltje ordinair, ziet de voorzijde er juist bescheiden en onschuldig uit. Geheel volgens de Porsche traditie zijn de koplampen van deze 911 volmaakt rond. Het type dat deze 911 opvolgde was helaas bedeeld met koplampen die iets teveel leken op mislukte spiegeleieren, maar gelukkig heeft het huidige type weer de oude vertrouwde kikkerogen gekregen. Verder zien we aan de voorzijde de bumper die ietwat sportiever is vormgegeven dan die van zijn turboloze broertjes en zusjes, maar eigenlijk valt het amper op. Het aardige van de eenvoudige voorkant is dat de opvallende achterkant er nóg dikker door lijkt.

Van opzij zien we de typische profiellijn van de Porsche 911, die in weze al meer dan veertig jaar hetzelfde is. Je zou de giga achterspoiler kunnen verfoeien omdat hij deze lijn verstoort, maar als je met 300km/h over de Autobahn raast en de achterkant van de auto begint opeens te zwabberen, dan piep je wel anders. Zonder die spoiler is er namelijk geen stabiliteit bij hoge snelheden. En dan hebben we het nog niet eens over de koeling van de motor. De beresterke boxermotor heeft immers een onstilbare honger naar koude lucht en laat die spoiler nu zorgen voor de aanvoer van koude lucht voor de motor. Kwestie van vorm volgt functie dus.

430 pk
570 Nm
320 km/h
3,8 s
onb (15.7) l/100km
372 g/km
G
22%
€ 97.971
€ 175.630
€ 3.220 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi R8 4.2 FSI quattro

  • Ferrari 412

  • Aston Martin V8 Vantage

  • 2013 - Porsche 911 Cabriolet Carrera S PDK

  • 2012 - Porsche 911 Carrera S PDK

  • 2010 - Porsche 911 Turbo PDK

  • 2007 - Porsche 911 GT3

  • 2007 - Porsche 911 Carrera 4S