Seat Ibiza 1.2 12V Selection

Dennis van 't Kruis - 21 juli 2007

Goedmoedig

Punt nummer drie zie je niet, maar kun je horen nadat de motor tot leven is gewekt. Het voortgebrachte geluid, waarvan beweerd wordt dat het niet mooi rond zou lopen, klinkt scherper dan bij een vierpitter. Men hoort liever ronde vormen en een donkere brom. Er wordt voor het gemak vanuit gegaan dan er maar weinig vermogen te vinden is onder het kleppendeksel en dat er geen sportief weggedrag te bespeuren is. Maar met 70 pk bij 5.400 tpm en 112 Nm bij 3.000 tpm worden er cijfers op papier gezet waar zelfs een viercilinder motorblok zich niet voor hoeft te schamen. De tijd van 14,2 seconden die nodig zijn om te versnellen naar de 100 km/uur is dan ook zeer redelijke. Drie cilinders presteren het best in de eerste twee versnellingen, van nul naar vijftig, oftewel de maximum snelheid binnen de bebouwde kom, wordt in vijf tellen voltooid. Daarmee kom je dus best vlot van je plaats.

Op de testroute werden we, ten gevolge van wegwerkzaamheden, vrijwel direct getrakteerd op een file. Eerdere ervaringen met dit type motor toonde zenuwachtig gedrag door een abrupt aangrijpende koppeling. Bij de Ibiza bleek deze veel beter te doseren en het filegedrag is dan ook goedmoedig te noemen. De versnellingsbak die erbij hoort heeft daarvoor de juiste verhoudingen meegekregen. Daardoor is het ook niet altijd nodig om naar de tweede versnelling terug te schakelen als je een bocht moet nemen. Het blok is voldoende elastisch voor een enigszins schakelluie rijstijl. Zo is de acceleratie van 100 naar 120 km/h energiek genoeg om niet naar de vierde versnelling te hoeven zoeken. Dat wordt een ander verhaal al je op een provinciale weg wilt inhalen, terwijl je tachtig rijd. Dan is even terugschakelen bijna noodzakelijk omdat je dan niet in juiste toerengebied zit om het even vlot te kunnen doen. Het vijfde verzet laat de auto tot een snelheid van 170 km/h opstomen. Bij 120 km/h is het toerental al 4.000 tpm Op de hogere snelheden verlang je wel naar een zesde set tandwielen, omdat er dan vrij veel geluid het interieur instroomt. Tijdens langere ritten zullen bestuurder en passagiers wel naar een rustmoment uitzien. Het motorblok geeft geen aanwijzingen dat het moeite heeft met de hogere toerentallen en het geluid is simpel te overstemmen met een goed stukje muziek.

Op snelwegsnelheden blijkt het, door de fabrikant opgegeven brandstofverbruik rond de 5,9l/ 100 km te liggen. Daarmee kan deze motor een concurrent zijn voor een diesel. De hogere prijs aan de pomp wordt gecompenseerd door de lagere houderschapsbelasting. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het verschil in de aanschafprijs. Als je een Ibiza wilt met een diesel, dan krijg je temaken met een vanafprijs van €17.395. Voor dat bedrag staat de 1.4 TDI reference met 70 pk en eveneens drie cilinders voor je klaar. Tegenover het verschil van €6.400 krijg je, naast de optie en accessoires, het verbruik van 4,7l/ 100km en een houderschapsbelasting die €472 per jaar meer kost.

Het onderstel wordt door deze motor niet op de proef gesteld. Als je grenszoekend te werk gaat, wordt je allereerst op makkelijk te controleren onderstuur getrakteerd. Een eerdere proefrit met de, inmiddels uit de prijslijst verdwenen, 1.4 16V Sport met 100 pk toonde hetzelfde. Ook bij die motorisering liet het onderstel meer toe dan dat de motor kon leveren. Net als bij de 1.2 misten we in de 1.4 een zesde versnelling. De toerentallen die de motor moest draaien, was bijna net zo hoog als het geluid dat er ten gehore werd gebracht. Wel met het verschil dat er onder de 1400 een veel sportiever klinkende uitlaat gemonteerd was. Het geluid dat die standaard uitlaat maakte, klonk lekker vol. De 1.4 16V Sport is vervangen door de 1.6 16V Sportstyle. Ondanks de toename in cilinderinhoud is hij toch €500 goedkoper dan de wagen die hij vervangt.

70 pk
112 Nm
170 km/h
14,2 s
onb (5.9) l/100km
142 g/km
F
22%
€ 10.995
€ 11.769
€ 216 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2017 - Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

  • 2012 - Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • 2011 - Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport

  • 2008 - Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • 2008 - Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • 2006 - Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation