Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline

Robbert den Hartog - 21 januari 2006

Het rijden

De sleutel wordt omgedraaid. De motor loopt. In het interieur heerst absolute rust. Is dit een diesel? Jazeker!
Uiteraard doen een goed geïsoleerde motorruimte en gelaagde beglazing er alles aan het interieur van de auto zo stil mogelijk te houden. Maar ook buíten de auto is het verschil met de benzineversie zeer minimaal. Top!
Nog leuker wordt het als we gaan rijden. Vanaf een onwaarschijnlijk laag toerental pakt de motor goed op om de auto op een uitest beschaafde wijze, en zonder enige stemverheffing, naar hoogst illegale snelheden te lanceren. Ook versnellen tijdens inhalen is een belevenis. Ongekend, wat een kracht! De standaard snelheidsbegrenzer is zéker geen overbodige luxe…
Het is echt een feest om met deze machine onderweg te zijn. Naast de motor is dat ook te danken aan de automatische versnellingsbak. Totaal schokvrij, ook bij koude motor, doorloopt deze bak de verzetten. Echt een prima combinatie! Zowel de sportstand als de mogelijkheid om manueel te schakelen zijn in mijn ogen twee overbodige zaken. Ten eerste doet de bak het zelf perfect en heeft het toeren maken in de sportstand geen enkel voordeel met betrekking tot de prestaties. Daarnaast reageert de versnellingsbak in de sportstand en in de manuele stand een stuk nerveuzer. Dit komt het comfort dan ook niet ten goede.

De testrit was lekker gevarieerd qua wegsoorten, dus de auto kon zich goed bewijzen. Over de motor en de versnellingsbak hebben we werkelijk geen klagen gehad. Gewoon perfect. Maar ook het sturen met deze 1.700 kg zware bolide is een genoegen. Niet te licht, maar met voldoende weerstand en een uitstekende respons over wat er onder de banden gebeurt. Een zware auto? Niets van gemerkt. Op bochtige wegen is de auto voelbaar in zijn element. De grenzen van deze auto liggen erg ver. Ook qua onderstel. Met de elektronisch gestuurde demping op ‘automatisch’ is elk wegdek glad. De vering blijft daarbij lekker comfortabel, zonder week te worden. Ook de demping kan op ‘sport’ worden gezet. Misschien leuk als je echt de grenzen van de auto op wilt zoeken; voor ‘normaal’ gebruik voldoet de automatische stand echter prima.

Is de 407 Coupé een sportwagen? Nee, alhoewel sportief rijden geen enkel probleem is. Toch is de kracht van deze auto gelegen in zijn GT-principe. Een uiterst comfortabele, snelle auto. Maar ook gretig, als de bestuurder dat wenst. Maar onder alle omstandigheden beheerst. En dat geeft naast een zekere mate van ‘macht’ ook een gevoel van veiligheid.

Is passie tastbaar? Jazeker! Het voelen en beleven van de auto laat een geweldige indruk achter. En als bestuurder word je aangestoken door de passie die de auto je meegeeft. Dat resulteert in een brede grijns…

204 pk
440 Nm
230 km/h
8,5 s
onb (8.5) l/100km
226 g/km
G
22%
€ 37.200
€ 57.300
€ 1.051 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Mazda RX-8 Renesis HP

  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • Nissan 350Z

  • 2009 - Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • 2006 - Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • 2006 - Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline