Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

- 23 december 2006

Het interieur

In de auto overheerst het gevoel van ruimte. Natuurlijk is dit een auto in de hoge middenklasse en daarom mag je er wat ruimte verwachten, maar dat komt ook niet in de minste plaats door de lichte kleurstelling van het interieur. De stoelen zijn uitgevoerd in een kasjmierbeige leder, maar ook het gebruikte kunststof is van een lichte kleurencombinatie en zelfs de vloerbedekking is uitgevoerd in een gewaagde, besmettelijke beige kleur. Er is nog wel gekozen voor donkere matten en dat bleek bij het natte weer absoluut geen overbodige luxe. De eerder genoemde stoelen zijn van het comfortabele soort en lijken gemaakt voor een zo’n gerieflijk mogelijke zitpositie van de bestuurder en zijn passagiers. Ze zijn op veel manieren elektrisch verstelbaar, maar dan is het juist weer des te opvallender dat de stoel weer handmatig naar voren of achteren moet worden gezet.

Het dashboard is opgetrokken uit hoogwaardige materialen en straalt uit dat je in een auto uit het premiumsegment zit. Verder wordt het gekenmerkt door de vele knopjes voor de bediening van allerlei luxe. Rondom het navigatiescherm in de middenconsole zit de bediening van de navigatie, van de telefoon, van de airconditioning en dergelijke zaken, maar je vindt er zelfs bediening voor het uitklappen van een zonnescherm voor achterruit of voor het neerklappen van de hoofdsteunen achter. Vreemd gegeven bij dat laatste is overigens wel dat je de steunen handmatig weer overeind moet zetten.
Achter het stuur zit prominent de snelheidsmeter geflankeerd door de toerenteller en een in mijn ogen wat oubollig ogen analoog klokje. Middenin de snelheidsmeter bevindt zich het schermpje voor de boardcomputer welke op het stuur bediend kan worden. De bediening hiervan vergt echter wel behoorlijk wat oefening. Het systeem is verdeeld in categorieën welke weer onderverdeeld zijn in allerlei informatieve items, maar aangezien je de hele structuur van deze categorieën als nieuwe bestuurder niet direct kent, is het vaak even vogelen voordat je het gewenste item te pakken hebt. Middels deze boardcomputer kun je ook de omschakeling van benzine naar aardgas en andersom maken. Overigens kan dit ook tijdens het rijden en bij onvoldoende aardgas zal de auto zelf overschakelen op benzine. De bediening van de knipperlichten en ruitenwissers is des Mercedes met alleen een hendel aan de linkerzijde van het stuur, waaraan gedraaid kan worden voor bediening van de ruitenwissers. Aan diezelfde linkerkant zit ook de hendel van de cruisecontrol, welke door mij nog wel eens als richtingaanwijzer werd gebruikt, doordat deze in mijn eigen auto ongeveer op die positie zit.

Achterin is het ook goed vertoeven en dat verklaart waarschijnlijk ook deels waarom deze auto het zo goed doet in de taxibranche. Ook daar het comfortabele leder en genoeg ruimte voor hoofd en ledematen. Naast het vanaf het dashboard bedienbare zonnescherm voor de achterruit zijn er hier ook handmatig bedienbare zonneschermpjes aanwezig voor de zijruiten. Neem daarbij afzonderlijk schakelbare leeslampjes voor iedere positie en je hebt een prima auto om je te laten rijden als hoogwaardigheidsbekleder die nog weer wat stukken moet doornemen voordat de volgende vergadering je weer verwelkomd. In combinatie met het milieuvriendelijkere karakter van de auto verklaart dit denk ik ook waarom demissionair staatssecretaris Van Geel zich deze auto heeft toegeëigend.
De kofferbak is nog altijd ruim, maar toch een stukje kleiner dan bij een enkel op benzine of diesel aangedreven E-Klasse. Uiteraard heeft een en ander te maken met de tanks die het grote volume aan aardgas bij zich moeten dragen. Deze tanks zitten onder de mat op de plek waar het reservewiel achterwege is gelaten, maar ook achter de achterbank die daardoor niet meer platgelegd kan worden.

184 pk
250 Nm
230 km/h
9,1 s
onb (8.2) l/100km
174 g/km
E
22%
€ 50.700
€ 74.312
€ 1.362 / maand
€ 374 - € 408 / kwartaal
  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Lexus GS 450h Executive

  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Volvo S80 2.5T Summum

  • 2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

  • 2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

  • 2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI

  • 2010 - Mercedes-Benz E63 AMG

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde

  • 2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde