Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

Arno Lommers - 12 november 2006

Slot

Eén ding is zeker, de Ford Focus C-Max is een fijne gezinsauto. Iedereen, inclusief de bagage, heeft plaats genoeg. De standaarduitrusting is op niveau en de opties zijn niet al te prijzig. Ook de aandrijving kan overtuigen.
Het Styling Pack geeft het uiterlijk een sportief tintje, maar is wel wat prijzig. Daarnaast is het jammer dat de koppeling zo ongevoelig is. Ook het feit dat Ford nog geen auto van dit formaat als zevenzitter aanbiedt is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Iedereen weet dat de concurrentie in dit segment misschien nog wel moordender is dan bij de compacte middenklasse hatchbacks en stations waar deze midi-MPV’s vaak van zijn afgeleid. Wie een beetje geïnteresseerd is in auto’s weet nu onderhand wel wat een Opel Zafira of Renault Scénic is, maar ergens anders winkelen kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld bij Toyota voor de Verso (voorheen Corolla Verso) die als 1.8i-16V VVT Linea Sol € 26.385 moet opbrengen. Bij Hyundai is het een stuk voordeliger shoppen, de Matrix 1.8i StyleVersion kost slechts € 20.495. Maar voor dat bedrag mag je dan ook niet de degelijkheid van de Focus C-Max verwachten die als 1.8i-16V Futura voor € 25.500 in de prijslijst staat.

  • Dynamisch uiterlijk
  • Vlotte en stille motor
  • Ruimte aanbod
  • Zittingen voorstoelen te kort
  • Gevoelig motormanagement
  • Koppelingspedaal werkt te licht
125 pk
165 Nm
195 km/h
10,8 s
onb (7.1) l/100km
172 g/km
F
22%
€ 20.800
€ 25.500
€ 468 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 5 1.8i Executive

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • 2015 - Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium

  • 2015 - Ford C-Max Plug-In Hybrid Titanium Plus

  • 2013 - Ford C-Max 1.0 125pk Titanium

  • 2011 - Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium