Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

Arno Lommers - 12 november 2006

Het interieur

Het is bekend dat Ford een degelijk merk is en de C-Max doet daar niets aan af. Vooral de materialen waaruit het dashboard is opgetrokken voelen stevig aan en ook het geluid waarmee de deuren dichtslaan is mooi gedempt. De zittingen van de voorstoelen zijn stevig, maar een hoekverstelling ontbreekt en de leuning is daarentegen wat aan de zachte kant. Een goede zitpositie is door het in hoogte en lengte verstelbare stuur snel gevonden, maar voor het mooie zou de bestuurdersstoel nóg een tandje lager moeten kunnen. Het met leer beklede stuur voelt fijn aan en op het middendeel is links en rechts de bediening van de cruise control gepositioneerd. Vanaf een soort satelliet links onder het stuur is de standaard radio/CD-speler te bedienen. De boordcomputer wisselt van functie door aan de schakelaar in de richtingaanwijzerhendel te draaien. Ergonomisch geen klachten dus, of het moeten de zwakke controle lampjes zijn. Zowel tussen de meters als bij de verwarming zijn deze bij daglicht moeilijk waar te nemen.
De bestuurdersstoel heeft in de Trend-uitvoering een armsteun en deze zit, zoals vaak wel het geval is, gelukkig niet in de weg bij het bedienen van de handrem.

Het Styling Pack, een optie ter waarde van € 2.100, bestaat voor het interieur uit een sportieve pookknop, alu-look paneeltjes, instaplijsten en luxe vloermatten. Volgens Ford zijn de stoelen ook van de soort “sport”, maar met de standaard zetels er naast, zijn de verschillen moeilijk te zien. Daar had men in Keulen toch wat leukers van kunnen maken.
De C-Max is gezegend met een hoge en ruime instap, zowel voorin als achterin. Alle passagiers hebben plenty ruimte om zich heen en de aflopende daklijn heeft geen nadelige invloed op de hoofdruimte op de achterbank. De beenruimte achterin is te vergroten door eerst de middelste zitplaats naar achteren te klappen en dan de twee buitenste stoelen diagonaal naar het midden te schuiven. Zo is er meer armruimte en een overvloed aan beenruimte voor twee achterpassagiers, een erg leuk detail.
De bagageruimte meet met de achterstoelen in standaardpositie 550 liter en is maximaal uit te breiden tot een forse 1.620 liter door alle achterstoelen te verwijderen. Dit gaat vrij eenvoudig en de zetels zijn niet meer zo zwaar als tien jaar geleden, toen de MPV in opmars kwam. Overigens is de middelste stoel smaller dan de twee buitenste, een volwassen persoon zal daar niet direct een fijne herinnering aan overhouden, echt een kinderplaats dus.

De Focus C-Max is niet, zoals veel concurrenten, een meester in opbergvakken, maar de gebruikelijke opbergruimtes zijn aanwezig. Deurvakken voorin, bekerhouders in de middenconsole een groot bergvak óp het dashboard en twee ruimtes onder de voeten van de achterpassagiers.

125 pk
165 Nm
195 km/h
10,8 s
onb (7.1) l/100km
172 g/km
F
22%
€ 20.800
€ 25.500
€ 468 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 5 1.8i Executive

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • 2015 - Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium

  • 2015 - Ford C-Max Plug-In Hybrid Titanium Plus

  • 2013 - Ford C-Max 1.0 125pk Titanium

  • 2011 - Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium