Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

Anton Lefeber - 7 november 2006

Het rijden

Eenmaal ingestapt, de motor gestart, de eerste versnelling ingelegd en de eerste meters afgelegd en het voelt alsof je een handschoen hebt aangetrokken. Zo snel went het rijden met de Colt CZ3. De eerste kilometers met koude motor draait deze stationair nog enigszins onrustig zijn rondjes, dit verandert echter al snel in een, voor Japanse automotoren zo herkenbare, stille en naaimachineachtig stationaire loop. De rijkwaliteiten van de CZ3 lijken goed overeen te komen met het uiterlijk vertoon van deze compacte wagen. Het weggedrag is duidelijk afgestemd op een wat sportievere rit. Overhellen doet de carrosserie wel in snel genomen korte bochten, maar de gripgrens ligt relatief ver weg. Dit is mede te danken aan de platte en brede 16 inch banden, welke een stuk meer grip leveren in het geval van een droog wegdek. Het stuurgevoel is in ruime mate aanwezig, de besturing voelt lekker ‘vlezig’ en vrij precies aan. Hiermee valt de carrosserie goed en precies te plaatsen in bochten, wat het rijplezier tot grote klasse maakt.

Niet alleen de besturing aan de CZ3 bevalt goed, ook de 1,3 liter benzinemotor weet van wanten. Met een topvermogen van 95 pk en een maximaal koppel van 125 Nm bij 4000 rpm heeft de motor ruim voldoende in huis om de combinatie vlot vooruit te helpen. Een laag wagengewicht van 930 kg schoon aan de haak is één van de hoofdredenen voor de goede prestaties van de CZ3 met deze motor. Met dank aan de variabele kleptiming (MIVEC) is de trekkracht ook onderin ruim voldoende te noemen. Echter, de motor schroomt niet van het maken van meer toeren, met alle venijn in zich laat de motor merken dat het bij 4000 rpm nog niet ophoudt. We hebben hier te maken met een heerlijk fel ‘motortje’ dat met graagte toeren opbouwt, maar net zo goed met speels gemak nog geen 1500 rpm draait in de vijfde versnelling. Dit toerental in de hoogste versnelling staat gelijk aan circa 50 km/u. Dat dit positieve uitwerkingen heeft op het gemiddelde verbruik spreekt voor zich.

Het schakel-, koppelings- en remgedrag is prima in orde. Het schakelpatroon is duidelijk gespatieerd en verkeerd schakelen is hierdoor bijna onmogelijk. De weerstand die het inleggen van een versnelling in bepaalde situaties vergt is echter opvallend. Zo is de eerste versnelling bij stilstand niet altijd even soepel in te leggen, wat een onzeker gevoel kan geven. Het koppelingspedaal werkt met een prettige weerstand en heeft een aangrijpingspunt wat als filevriendelijk valt te omschrijven. Ook het rempedaal werkt met voldoende weerstand, het aangrijpingspunt ligt echter vrij ver. De benodigde remdruk voor een forse vertraging is vrij hoog, echter is het stopvermogen hier ook naar. Ook hier komt het wagengewicht positief naar voren.

Helaas komt het lage wagengewicht minder positief naar voren bij het rijcomfort. Ondanks de relatief soepele vering worden korte oneffenheden flink doorgegeven aan de inzittenden. Dit is te wijten aan de stugge demping en de relatief platte banden. Op goed geplaveide wegen is dit niet zo’n belangrijk punt, het motorlawaai en het afrolgeluid van de banden echter wel. Ondanks het sportief aandoende motorgeluid bij optrekken is een lager geluidsniveau gewenst bij hogere constante snelheden. Dit doet echter nauwelijks af aan de factoren waar de CZ3 wél op scoort.

95 pk
125 Nm
180 km/h
11,0 s
onb (6) l/100km
143 g/km
F
22%
€ 11.499
€ 13.699
€ 251 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

  • Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2009 - Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • 2006 - Mitsubishi Colt CZC 1.5 Invite

  • 2006 - Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur