Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

Anton Lefeber - 7 november 2006

Het interieur

Eenmaal ingestapt in het interieur doet allereerst het dashboard erg vertrouwd aan. Niet alleen de opzet ervan is overzichtelijk en eenvoudig, ook de bediening is een fluitje van een cent. Door de hoge plaatsing van de middenconsole is de bediening van de ventilatie en de standaard airconditioning met behulp van de drie draaiknoppen zeer goed op de tast te doen. Sowieso is het gehele dashboard wat hoger opgetrokken dan gebruikelijk in deze klasse, wat te danken is aan de wat hogere carrosserie van de auto. Naast de bediening is ook de afleesbaarheid van het instrumentarium recht voor de bestuurder en het schermpje in het midden van het dashboard dik voor elkaar. De toerenteller, snelheidsmeter en brandstofmeter zijn verscholen onder een overkapping en bieden een duidelijk zicht. Een koelvloeistoftemperatuurmeter is gek genoeg het enige wat het instrumentarium ontbeert. De afwerking en de materiaalkeuzes zijn conform wat verwacht mag worden in deze klasse. De afwerking van de diverse panelen is net, de naden lopen mooi gelijkmatig en recht.

Door de wat hogere bouw van de carrosserie werd het mogelijk gemaakt om tevens de zitpositie wat hoger te maken. Dit heeft ongetwijfeld gezorgd voor een eenvoudigere instap en een comfortabelere zitpositie. Ook het overzicht op de weg en het instrumentarium is hierop vooruit gegaan. Echter, het komt het sportieve gevoel bij het zitten in en het rijden met de auto niet ten goede. Ondanks het meermaals proberen om een ideale zitpositie te verkrijgen, bleek dit niet eenvoudig. Het gevoel van een net wat te hoge zitpositie blijft overheersen. Wat wel in orde blijkt te zijn is het zitcomfort wat de sportief gevormde stoelen hebben te bieden. Ook het sportief gestileerde driespaaks stuurwiel voelt goed aan door het stugge materiaal en de relatief dikke rand.

Ook bij het behandelen van de interieurruimte is de hoge bouw van de carrosserie het sleutelwoord. Ondanks de beperkte buitenafmetingen van de auto is het interieur verrassend ruim te noemen. Vooral voorin is de been- en hoofdruimte als extreem te betitelen. Ook lange personen moeten in deze auto zonder problemen een comfortabele zitpositie achter het stuur in kunnen stellen. De driedeurs carrosserie zorgt helaas voor een wat minder prettige instap naar achteren. Eenmaal aanbeland op de achterbank blijkt ook hier de been- en hoofdruimte ruim voldoende te zijn. De benodigde beenruimte is overigens in te stellen door de mogelijkheid om de gehele bank over een afstand van 150 mm te verschuiven. Een serieuze kanttekening vormt echter het ontbreken van een geheugenfunctie op de voorstoelen, waardoor deze niet in hun oorspronkelijk ingestelde positie terugkomen. Niet een onoverkomelijk iets natuurlijk, maar toch ergerlijk in het geval deze zitplaatsen vaak gebruikt worden. Niet alleen de beenruimte is variabel door de verschuifbare achterbank, ook met de bagageruimte kan geëxperimenteerd worden. Tenslotte kan voor grote voorwerpen de achterbank in delen of geheel worden neergeklapt, en kan tevens de zitting omhoog worden geklapt.

De geteste uitvoering, de Inform Heartbeat, is voorzien van een aantal aantrekkelijke extra’s bovenop de Inform uitvoering. De 16 inch lichtmetalen velgen, een lederen stuurwiel en pookknop, mistlampen vóór en diverse in de carrosseriekleur gespoten onderdelen worden voor een actieprijs van € 200,- aangeboden. Op de standaarduitrusting valt verder weinig aan te merken, deze loopt mooi in de pas met de concurrentie.

95 pk
125 Nm
180 km/h
11,0 s
onb (6) l/100km
143 g/km
F
22%
€ 11.499
€ 13.699
€ 251 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

  • Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2009 - Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • 2006 - Mitsubishi Colt CZC 1.5 Invite

  • 2006 - Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur