Peugeot e-Expert 75 kWh Standard Asphalt

- 8 maart 2021

Krachtmeters en schakelaars

Vanbinnen springt de bediening van de automaat natuurlijk het meest in het oog. In plaats van een uit de kluiten gewassen pook of draaiknop, bedien je de versnelling met een sierlijk schakelaartje. Naast de knop van de transmissie vind je de drive mode-versteller, waarmee je kiest tussen Eco, Normal of Power. In de eerste stand bereik je logischerwijs de meeste kilometers, maar daar dien je wel wat offers voor te doen. In de eerste plaats moet je het zonder verwarming stellen, wat we in de koude testperiode toch wat ver vonden gaan. Daarnaast merk je dat in die stand het rijgedrag wat afwachtend wordt.

De testauto zit als Asphalt-editie goed in de spullen, we beschikken bijvoorbeeld standaard over het navigatiesysteem met Apple Carplay en digitale radio. Op dat systeem vind je ook interessante informatie over de elektrische aandrijving, bijvoorbeeld het verbruik op je laatste rit. Daarnaast zoek je eenvoudig laadpunten op in de buurt, waarbij je direct ziet of het een snellader betreft.

Achter het stuur kijk je uit op tellers die sterk afwijken van de dieselversies. Zo heb je een krachtmeter en zie je hoe ecologisch verantwoord de klimaatinstellingen zijn. Al merkten wij dat ook al aan ons eigen klappertanden. Het kleurenscherm tussen de meters geeft naast de ritinformatie ook navigatie-instructies of verkeersborden weer. Informatie over de snelheid, verkeersborden of rijbaanhulp zie je ook op het glasplaatje bovenop het dashboard geprojecteerd, zodat je de ogen op de weg houdt. Door de elektrische aandrijving is de auto wars van resonanties, trillingen en bijgeluiden. Bandengerol en windgeruis worden evengoed buiten de cabine gehouden, zodat je gerieflijk over de weg zoeft.

Mits je met maximaal twee inzittenden van het rijcomfort geniet, want wanneer een derde persoon op de middelste zitplek plaatsneemt is de beweegruimte beperkt. Door de enkele cabine zit je al snel rechtop in de bestuurdersstoel, maar op het goed ondersteunende exemplaar van de e-Expert is dat geen straf. Bovendien is het stuur ver genoeg naar je toe te halen, zodat ook langere bestuurders een prima zit kunnen creƫren.

136 pk
260 Nm
130 km/h
0,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 28.300
€ 46.574
€ 466 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota ProAce Verso 2.0 D-4D 122 pk Automaat Dynamic

  • Volkswagen Transporter 2.0 TDI DSG 4Motion Dubbele cabine L2 Highline