Mini Electric 32,6 kWh Charged

- 10 mei 2020

Geen gebrek aan beleving

Met het exterieur en het interieur zit het dus wel goed wanneer het gaat om het overbrengen van het 'Mini-gevoel'. Maar hoe zit het met de rij-eigenschappen van de Mini Electric? Gelukkig kunnen we meteen goed nieuws melden: de elektrische variant weet hetzelfde 'kartgevoel' te bieden als zijn gebroeders op brandstof. Hij stuurt lekker direct, is klein en wendbaar en ligt als een blok op de weg. De elektrische aandrijflijn doet de rijbeleving daarbij meer goed dan kwaad. Ja, je mist het motorgeluid, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de directe vermogensafgifte en de ononderbroken versnelling wanneer je het stroompedaal intrapt. Bij het accelereren krijg je de schop in je rug die zo typisch is voor snelle elektrische auto's. Met name in de tussensprints is het erg fijn dat al het vermogen direct tot je beschikking staat. Inhaalacties verlopen met het grootste gemak en je hebt altijd het gevoel over een flink surplus aan kracht te beschikken. De Mini Electric voelt sneller aan dan hij in werkelijkheid is, maar door de lineaire versnelling en de stilte in de auto rijd je vaak toch onbedoeld harder dan je denkt. Een geluk bij een ongeluk: de topsnelheid is afgeregeld op 150 km/h. De Mini Electric loopt daar met een argeloos gemak naartoe, maar dan is het echt uit met de pret.

Niet alleen rechtuit is de Mini Electric leuk, zoals gezegd biedt hij ook in de bochten de nodige rijbeleving. Zet hem in de sportstand en de besturing wordt lekker zwaar, terwijl de gasrespons nog directer wordt dan hij al was. Je hebt dan een auto in handen waarmee je menig hot-hatch het leven flink zuur kunt maken op B-wegen. Wat betreft de afstemming van het onderstel is de Electric het beste te vergelijken met de normale Cooper. Hij is stug, maar niet oncomfortabel. Door de accu weegt de Electric 145 kg meer dan de Cooper, maar hij weet dit gewicht aardig goed te verbloemen. Dit komt mede doordat de accu onder de vloer is gemonteerd, wat betekent dat het zwaartepunt lekker laag blijft. De auto is uitstekend te plaatsen in de bochten en onderstuur treedt niet op binnen de grenzen van het betamelijke op de openbare weg. 

Door het regeneratief remmen van de elektromotor hoef je het rempedaal nauwelijks aan te raken. Wanneer je op een bocht afkomt laat je simpelweg het gas los en dan remt de Mini behoorlijk stevig af. Als je dit irritant vindt, kun je het ook uitzetten. Wanneer je dan de bocht uit komt, schiet je met een onbehoorlijke snelheid weer weg. Bij het uitaccelereren is een beetje torque steer voelbaar door het hoge koppel dat meteen wordt losgelaten op de voorwielen. Dit is echter niet zo erg dat het storend wordt. Sterker nog, het zorgt ervoor dat de Mini Electric een beetje lijkt te leven in je handen. Hij heeft karakter; iets wat we nog niet vaak tegen zijn gekomen bij het testen van elektrische auto's.

184 pk
270 Nm
150 km/h
7,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 34.900
€ 40.900
€ 409 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Fiat 500 42 kWh electric cabrio

  • Abarth 595C 1.4 T-Jet 180 Competizione

  • 2018 - MINI Cooper S 5-deurs

  • 2015 - MINI Cooper 5-deurs

  • 2014 - MINI Cooper S Chili

  • 2010 - MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • 2010 - MINI John Cooper Works World Championship 50

  • 2009 - MINI Cabrio Cooper Chili

  • 2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • 2006 - MINI Cooper Cabriolet 1.6 16v Chili

  • 2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili