Volvo C70 2.4i Summum

Michel van Breugel - 19 augustus 2006

Het rijden

Op deze, in eerste instantie zeer regenachtige, dag in Augustus ga ik er vanuit dat de test met deze wagen letterlijk en figuurlijk “in het water” valt.
Aangekomen bij de desbetreffende dealer staat de C70, in een mooie zomerse White Pearl kleur, troosteloos met een gesloten dak in de harde regen voor de deur te wachten op mijn komst.
Eenmaal met de C70 onderweg, uiteraard met een gesloten dak, valt mij al snel op dat het lijkt of Volvo alleen een coupé heeft gemaakt. Ik kan zeggen, niets meer dan lof over deze auto in deze omstandigheden. Rij- en windgeluiden zijn nauwelijks harder dan in een conventionele coupé, en dat is toch bijzonder knap van een auto dat zich toch moet bewijzen als convertibel.

De gereden 2.4i Geartronic levert een vermogen van 170pk bij 6000tpm. Het maximumkoppel bedraagt 230Nm bij 4400tpm. Deze motor is gecombineerd met de optionele Geartronic automaat van Volvo. Deze Geartonic (+ €2785.-) is ook handmatig te schakelen met de inmiddels bekende + en – tekens.
De 2.4 liter lijkt met 170pk over genoeg kracht te beschikken, echter in de 1621kg wegende C70 maakt hij bijzonder weinig indruk. Het gewicht telt in dit geval echt parten, want volgens de fabrieksopgave zou de auto in 10sec naar de 100kmh moeten sprinten.
Ik wil de motor niet meteen betitelen als onder bemeten, het is immers in de C70 niet altijd de bedoeling om de stoplichtsprint te winnen. Deze auto leent zich desondanks prima als “cruiser”, en al helemaal in combinatie met de eerder genoemde automaat. De Geartronic schakelt gevoelloos door de verzetten heen en laat de motor, bij een gematigde rijstijl, lekker laag in de toeren.
Het stuurgedrag van de C70 is over het algemeen comfortabel te noemen. Het stuur reageert licht en is toch vrij scherp bij het insturen. Echt sportief is het niet te noemen, want daar mist het stuurgedrag toch echt de scherpte die er bij b.v. een Audi of BMW wel te vinden is.
Bij het zoeken van de balans lijken ze bij Volvo een beetje een compromis te hebben gezocht tussen comfortabel en sportief. Op een glooiend wegdek veert de C70 comfortabel in, maar bij een slecht (onregelmatig) wegdek is het onderstel wat lawaaiig en treden er wat vibraties door de auto op (vastgesteld tijdens open toestand kap). Dit doet helaas een klein beetje afbreuk aan het comfort.
Overigens moet het niet in verband met het dak worden gebracht, die heeft tijdens menig slecht wegdek geen kraakje gegeven.

Tijdens het opknappen van de weersomstandigheden gaat het dak open. Het (standaard) windscherm ligt ingeklapt in de bagageruimte en kan, kinderlijk eenvoudig, worden gemonteerd. Tijdens het rijden valt op dat het scherm echt een aanwinst is voor het rijplezier. Zelfs tijdens een stuk op de snelweg is een stemverhoging tijdens een gesprek niet nodig. Na ook een klein stuk zonder het genoemde windscherm te hebben gereden valt pas op dat het scherm echt doeltreffend werkt.

De stijfheid, waar de laatste tijd veel over geschreven wordt, is bij de huidige generatie CC’s een stuk beter dan voorheen. Ook bij de C70 is dit het geval. Natuurlijk kan de limiet van de auto tijdens de test niet opgezocht worden, helemaal niet tijdens deze weersomstandigheden, maar naar eigen mening is het met de stijfheid voor gebruik in Nederland meer dan voldoende.

170 pk
230 Nm
215 km/h
10,0 s
onb (10) l/100km
229 g/km
G
22%
€ 46.135
€ 64.705
€ 1.186 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor

  • BMW 3 Serie Cabrio 320i High Executive

  • 2010 - Volvo C70 2.0D Powershift Intro Edition