Volvo C70 2.4i Summum

Michel van Breugel - 19 augustus 2006

Het interieur

Volvo heeft er voor gekozen om in de C70 het dashboard van de S40/V50 toe te passen. Productiematig is dat uiteraard verstandig, maar ook een potentiële koper mag daar niet om rouwen. Het veel besproken dashboard van de S40/V50 is ergonomisch dik in orde, en ziet er lekker strak uit. Het display in de aluminium middenconsole laat de informatie voorbij komen waar je op dat moment naar vraagt (radiozender, temperatuurregeling e.d.), en is tevens goed afleesbaar. De klokken zijn niet spectaculair vormgegeven, maar zijn wel goed afleesbaar. Het optionele Sport stuurwiel (+ €250.-) is een aanrader. Het stuurwiel is wat aan de grote kant, maar houdt subliem vast door de zijn vorm. Op het stuur is de Cruise Control, volume/frequentie radio en het Volvo RTI navigatiesysteem te bedienen wat met een scherm midden bovenop het dashboard is geplaatst.
De ruimte voorin is vergelijkbaar met de ruimte in de S40/V50 en daardoor voldoende te noemen. Door het, axiaal en in hoogte, te verstellen stuur in combinatie met de elektrische stoelverstelling in deze Summum versie is een goede zithouding te creëren. De stoelen zitten erg goed, zoals we van Volvo inmiddels gewend zijn. In veel modellen van Volvo kan er gekozen worden voor een zogenoemde sportstoel die net wat meer zijdelingse steun geeft door grote zijwangen. In de C70 is de keuze voor een sportstoel helaas niet aanwezig, waardoor hij het met de “normale” zetels moet doen waarvan de zijdelingse steun niet helemaal optimaal te noemen is.

De elektrische stoelen zijn in alle standen te zetten, maar voor de wat langere Nederlanders onder ons is het verstandig de stoel op het laagste niveau te verstellen. Hierdoor bestaat de kans dat je nog een beetje uit de wind zit bij “open toestand”, aangezien het voorraam niet ontzettend hoog is. Eenmaal in de voorstoel plaatsgenomen valt meteen op dat de plaatsing van de gordel niet optimaal is. Hij komt net onder de raamlijn de auto in, waardoor hij echt te laag zit als je hem om heb. De gordel zit tijdens het rijden over je schouder heen en schuurt zo af en toe wat heen en weer. Niet echt plezierig als je het mij vraagt.

Een eerste blik op de achterbank geeft aan dat de ruimte er vrij groot is. Wanneer de elektrische voorstoel naar voren zoemt valt het niet mee om op de achterbank te komen. Het gat naar achter is maar bestemd voor één voet tegelijk, en de eerder besproken gordel kan onderweg een obstakel vormen. Dit mag overigens de pret niet drukken als men daadwerkelijk op de achterbank zit, want de bank zit aangenaam lekker. Doordat er voor gekozen is om van de C70 een 2+2 te maken zit je op ook achterin op een comfortabele stoel. Je zit echter een stuk hoger dan de voorpassagiers, dus met het dak open vang je achterin behoorlijk wat wind (bij hogere snelheden) en bij een gesloten dak is de kans tot aanraking met het dak behoorlijk aanwezig. Ik heb het hier wel over de, eerder genoemde, wat langere Nederlanders. Tot een lengte van ± 1.80m is er geen vuiltje aan de lucht, ook niet qua beenruimte.

Het veiligheidsgevoel in de C70 is goed aanwezig. Door de aanwezigheid van menig airbag aan de voor- en zijkant (SIPS en SIPS bags), Wiplash Protection System en de ROPS (Roll Over Protection System), die achter de hoofdsteunen achterin zijn gesitueerd, wordt dit bevestigd.
Echter wordt dit veiligheidsgevoel, eenmaal in de auto plaatsgenomen, ook bevestigd door de hoge en vooral brede (deur)randen van de wagen.

De algemene afwerking van het interieur is erg goed. Met het dak dicht zijn er uiteraard naden te zien van de dakdelen, maar ook dit is in mijn ogen zeer fraai afgewerkt. In het interieur zijn overigens weinig naden te zien, en indien aanwezig zeer netjes afgewerkt.

De klep c.q. opening naar de kofferruimte is uitzonderlijk groot te noemen. Wanneer de klep geopend is, en het dak in de bagageruimte ligt, is er op het eerste gezicht geen ruimte meer voor overige bagage. Volvo heeft hiervoor een constructie verzonden waardoor het dak met een druk op de gele knop (in de bagageruimte) het dak met een circa 30cm wordt opgetild. Hierdoor kan het afdekscherm een stuk omhoog waardoor de toegang tot de bagageruimte gemakkelijk word. De bagageruimte houdt overigens niet over in “geopende toestand” : 200 liter.
Wanneer de auto is voorzien van de hardtop, kan de afdekplaat in z’n geheel verborgen worden waardoor een nette bagageruimte ontstaat met een inhoud van 404 liter.

170 pk
230 Nm
215 km/h
10,0 s
onb (10) l/100km
229 g/km
G
22%
€ 46.135
€ 64.705
€ 1.186 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor

  • BMW 3 Serie Cabrio 320i High Executive

  • 2010 - Volvo C70 2.0D Powershift Intro Edition