Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

- 9 december 2018

Blackberry is terug

In het interieur zijn de wijzigingen een stuk ingrijpender dan aan de buitenkant. Wanneer je het portier opent, springen het digitale instrumentarium en het nieuwe breedbeeldscherm voor de multimedia-interface meteen in het oog. Het scherm past een stuk beter bij de rest van het interieur dan dat van de pre-facelift; de bovenkant van het scherm ligt een stuk beter in lijn met de rest van het dashboard. Ook de bediening rondom het stuur is vernieuwd: weg is het aparte hendeltje voor de cruise control aan de stuurkolom, je kunt voortaan met knoppen links op het stuur je snelheid instellen. Wat verder opvalt is dat er links en rechts op het stuur twee aanraakgevoelige knoppen à la Blackberry zitten, waarmee je door de menu's kunt scrollen. De linker is voor de digitale tellers, de rechter voor het grote scherm midden op het dashboard. De bediening hiervan vergt even gewenning en soms reageren de knoppen niet altijd even direct, maar het systeem is goed doordacht en werkt prettig en intuïtief.

Het scherm in het midden laat zich desgewenst ook bedienen met de draaiknop op de middenconsole. In de praktijk maakten wij van deze laatste bedieningsmogelijkheid het meeste gebruik. We zien dat Mercedes grote stappen heeft gezet ten opzichte van het vorige model als het gaat om de infotainment. Audi's combinatie van Virtual Cockpit en de MMI-interface werkt echter nog wel een stukje fijner. Daarbij is het jammer dat MBUX, het geheel nieuwe multimediasysteem van Mercedes, nog niet leverbaar is op de C-klasse, terwijl de A-klasse en de CLS het al wel hebben. Hiermee had de C-klasse zich namelijk kunnen onderscheiden van de Audi A4 en de BMW 3 Serie.

Voor de rest is het binnenste ten opzichte van de pre-facelift ongewijzigd gelaten. De afwerking en het ontwerp behoefden ook niet echt verbetering. Het interieur van de C-klasse zit solide in elkaar en er is gebruikgemaakt van mooie materialen. De middenconsole van onze testauto is uitgevoerd in openporig zwart essenhout, wat zorgt voor een exclusieve en hoogwaardige uitstraling. De diverse extra's bij de AMG Line, waaronder de vloermatten met logo's en het sportstuur, zorgen ervoor dat de sportieve inborst van het exterieur ook binnenin wordt voortgezet. Kortom, het is goed vertoeven in Mercedes' D-segmenter.

150 pk
360 Nm
222 km/h
8,1 s
5,2 (4.7) l/100km
128 g/km
F
22%
€ 41.906
€ 59.052
€ 1.083 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Audi A4 40 TFSI

  • Volvo V60 D4 Momentum

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • 2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • 2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • 2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • 2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class