Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

- 29 december 2016

Gestraft

De auto heeft de beschikking over allerhande veiligheidssystemen, waarbij de adaptieve cruise control zeker het vermelden waard is. De ACC is snel van begrip, maar grijpt niet te abrupt in. Helaas merken we bij andere systemen vaak het omgekeerde. Bovendien is de file-assistent erg prettig, want hierdoor verplaatst de auto zich tot en met stilstand in de file. Een tikje op het gaspedaal is voldoende om de assistent weer te activeren.

Zoals uit de vraagprijs valt op te maken, wordt de auto flink gestraft met een CO2-boete en de daardoor hogere BPM. Niet helemaal zonder reden, want een zuinigheidswonder is de GT niet. Met een gemiddeld verbruik van 10,5 liter op de 100 kilometer is het maar goed dat de auto een tankinhoud van 70 liter heeft, waardoor de bezoekjes aan het tankstation nog enigszins beperkt worden. Het moge duidelijk zijn dat je voor een lager verbruik beter voor de 1.7 liter dieselmotor kunt kiezen, die we kennen uit onder andere de Hyundai i40. Toch is het vreemd dat er niet voor is gekozen om een wat minder potente benzinemotor in het gamma op te nemen. Maar wat niet is, kan nog komen.

245 pk
353 Nm
234 km/h
7,6 s
10,5 (8.2) l/100km
191 g/km
F
22%
€ 32.495
€ 57.495
€ 1.054 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Audi A4 40 TFSI

  • Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • Volvo V60 D4 Momentum

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2016 - Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

  • 2014 - Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

  • 2012 - Kia Optima Hybrid Super Pack

  • 2012 - Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack