Renault Talisman 1.5 DCi Intense

- 12 juli 2016

Merkidentiteit zit ook van binnen

Niet alleen het uiterlijk van de auto geeft tegenwoordig een bepaald familiegezicht weer, ook het interieur moet als Renault herkenbaar zijn. In het midden van het dashboard vind je het scherm dat je tevens in de Espace en de Mégane aantreft. Ook de opzet van het interieur is in grote lijnen gelijk met wat we kennen uit de twee genoemde modellen, waarbij vooral de plaatsing van de luchtroosters en de diep liggende klokken in het oog springen. Wat echter het meest indruk maakt binnenin de Talisman is de grote binnenruimte. Zowel voorin als op de achterbank - ondanks de aflopende daklijn - zit je riant. Zeker in zijn klasse, maar ook in een segment hoger vind je nauwelijks een dergelijk ruimteaanbod. Geheel achterin is een enorme ruimte voor de bagage beschikbaar. Met 608 liter scoort de Renault ver boven het gemiddelde. Mocht je nog meer ruimte willen, dan is er ook nog de Estate. Hoewel deze onder het afdekzeil 36 liter minder ruimte biedt, kun je de bagage hoger opstapelen én is het een stuk beter bereikbaar dan via het klepje met beugels - hoewel wel mooi weggewerkt - in de sedan. Qua materiaalgebruik moet de Renault zijn meer premium concurrenten voor laten gaan. Hoewel de stiksels op het dashboard, het grote scherm en de afwerking het kwaliteitsgevoel verhogen, zijn er toch ook her en der harde plastics verwerkt die wat minder hoogwaardig aanvoelen. Daarbij is het binnenste erg donker, daar kunnen een paar kleurige stiksels weinig aan veranderen; een paar aluminium panelen zouden al een hoop goed doen. Het touchscreen werkt echter prettig en is eenvoudig op te splitsen in twee functies. Zo geeft het navigatiesysteem bijvoorbeeld bovenin de route weer en onderin de afslag die je moet nemen. Daarbij is het systeem bovengemiddeld snel: aanraken is ook direct actie. Dit zien we wel eens anders bij de concurrentie.

110 pk
250 Nm
190 km/h
11,9 s
4,8 (3.7) l/100km
96 g/km
A
22%
€ 30.590
€ 38.300
€ 702 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2017 - Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens