Audi A3 Sportback 1.6 FSI Ambition Pro Line

- 15 juli 2006

Het rijden

Wanneer je wegrijdt met de A3 valt er meteen iets op: er zit bijna geen gevoel in het gaspedaal, waardoor het erg lastig is om het gas goed te doseren. Audi heeft gekozen voor deze ‘vage’ afstemming om zo de emissie in een gunstigere categorie te doen belanden. Blijkbaar is een gevoelloos gaspedaal goed voor het milieu. De rem en koppeling bieden gelukkig voldoende weerstand en na verloop van tijd went het lichte gaspedaal wel, zodat het rijden er niet minder plezierig van wordt.

De zesbak is echt ideaal: de pookknop is een fijn met leder bekleed balletje en het pookje laat zich heel snel en makkelijk door de korte schakelwegen leiden. Vlot schakelen is dus prima te doen en het pookje valt eigenlijk altijd goed, zelfs wanneer je nonchalante schakelbewegingen maakt kom je in de juiste versnelling terecht. Ook het stuur is ideaal: niet te groot en evenmin te klein, niet te dik en ook niet te dun en vanwege de lederen ‘kippenvel’ bekleding ligt hij erg prettig in de hand. Bovendien reageert de auto gewoon erg direct op stuurbewegingen, wat het sturen nog fijner maakt.

Gelukkig bestaat het S-line pakket niet alleen uit uiterlijk vertoon, de grootste troef is namelijk het S-line sportonderstel. Met dit onderstel ligt de auto iets lager bij de grond – 10mm lager ten opzicht van een gewone Ambition en 25mm lager in vergelijking met een Ambiente of Attraction-uitvoering – en is de vering en demping een stuk straffer afgesteld. Dit alles resulteert in een auto die over een geweldige wegligging beschikt: geen krimp geeft bij hard remmen of hard optrekken, zelfs in scherpe bochten onverstoorbaar vlak blijft en de bestuurder altijd het idee geeft dat het allemaal nog veel sneller kan.

Helaas kan het niet sneller. Er is namelijk een grote beperkende factor bij deze auto en dat is de motor. Hoewel de 1.6 motor is voorzien van de onvolprezen FSI-technologie, kan hij er niet voor zorgen dat het sportonderstel echt tot zijn recht komt. De auto wil sneller, maar hij kan het niet. Het karakter van de motor is overigens wel heel aardig, hij heeft een vlakke koppellijn, zodat je zowel bij lage als bij hoge toerentallen de trekkracht kunt aanspreken. Veel meer dan een pleister op de wond is dit niet, want echt veel snelheid zit er gewoon niet in.

115 pk
155 Nm
196 km/h
11,1 s
onb (6.5) l/100km
156 g/km
F
22%
€ 25.790
€ 40.373
€ 740 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline DSG

  • Mazda 3 MPS

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Ford Focus 2.0 TDCi Titanium

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Toyota Prius 1.5 HSD Business

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • 2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • 2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus

  • 2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus

  • 2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

  • 2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

  • 2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition

  • 2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • 2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • 2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction