Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

Pawel Piotrowski - 7 september 2015

Powershift alleen bij dieselmotoren

Het motorenpalet van de Mondeo begint op benzinegebied met een 1.0 EcoBoost die alleen als karig uitgeruste Trend leverbaar is. Daarboven zit de door ons gereden 1.5 EcoBoost die met manuele zesbak of zestraps automaat geleverd kan worden. Met 160pk en 240Nm is de geblazen viercilinder flink genoeg om de 1.385kg wegende Mondeo acceptabel voort te bewegen. Wie meer wenst kan voor de 2.0 EcoBoost met 203pk en 345Nm kiezen. Je zit dan wel standaard aan de automatische transmissie vast. Vreemd genoeg is dat geen Powershift met dubbele koppeling zoals bij de 2.0 TDCi, maar een klassieke automaat met koppelomvormer.

De door ons gereden 1.5 EcoBoost met handbak heeft een doorsnee indruk achter gelaten. Onder dagelijkse omstandigheden is de viercilinder prettig stil en tamelijk afwezig. Ford heeft merkbaar veel geld in de geluidsisolatie van het blok gestopt, ook bij hogere toerentallen is de 1.5 geen herrieschopper. En dat is maar goed ook, door de overdreven korte overbrengingsverhoudingen van de manuele zesbak draait de motor al gauw ongemerkt 3.000tpm. De bak schakelt weliswaar kordaat, maar door de vreemde afstemming word je gedwongen om zeer vroeg op te schakelen. Bij 60km/h kun je al naar de hoogste versnelling zonder de motor te verzuipen.

160 pk
240 Nm
222 km/h
9,2 s
7,0 (5.8) l/100km
134 g/km
B
22%
€ 28.895
€ 42.393
€ 777 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive

  • DS 5 BlueHDi 150 Chic

  • Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • 2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • 2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • 2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • 2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • 2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • 2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • 2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum