Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

Pawel Piotrowski - 19 augustus 2015

In het nieuw gestoken

Netjes, maar saai. Zo bestempelden wij in 2012 het interieur van de huidige Avensis. Het dashboard was geen bron van inspiratie en het zat ook niet hoogwaardig in elkaar. Blijkbaar waren we niet de enige met dat oordeel, Toyota heeft namelijk het volledige interieur vernieuwd. Het nieuwe dash past een stuk beter in dit millennium thuis. Centraal in de middenconsole zit het 8 inch metende aanraakscherm voor het Touch & Go navigatiesysteem. Daarin zijn alle infotainmentvoorzieningen op een handige en logische wijze bijeengebracht. Met de fysieke drukknoppen naast het scherm is het mogelijk om snel en eenvoudig tussen de diverse menu's te schakelen. Voor de klimaatregeling, radio en boordcomputer zijn ook nog een stel losse bedieningsknoppen geplaatst. Mede daardoor hoef je geen whizzkid te zijn om de Toyota te snappen.

Aangenaam zijn ook de goed afleesbare instrumenten, de lekker klinkende audioinstallatie met DAB+ ontvangst en het lage geluidsniveau in het interieur. Vooral dat laatste draagt bij aan een hoogwaardig gevoel. Waar andere Japanse D-segmenters nogal rumoerig zijn, is de Toyota Europees stil. Ook het materiaalgebruik en de afwerking doen Europees aan. Het ruime interieur zit bovengemiddeld goed in elkaar en laat een solide indruk achter. Op detailniveau is nog wel verbeteringspotentieel aanwezig. Voor een aangename zitpositie missen we bijvoorbeeld een traploos verstelbare rugleuning en dieper uitschuifbaar stuurwiel. En hoewel het interieur voldoende ruimte voor een familievakantie biedt en vele praktische details kent, is het jammer dat de bagageruimte in het donker slecht verlicht is en er geen haakjes voor kleine boodschappentasjes aanwezig zijn. Platte spullen kun je weliswaar onder de dubbele bagagevloer kwijt, maar andere prullaria rollen tijdens het rijden ongehinderd door het 543 liter metende bagagecompartiment. Juist dergelijke kleinigheden gaan na verloop van tijd storen.

112 pk
270 Nm
180 km/h
11,7 s
5,6 (4.2) l/100km
109 g/km
C
22%
€ 30.295
€ 37.610
€ 690 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium

  • Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2012 - Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • 2009 - Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • 2006 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • 2006 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna

  • 2005 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive