Opel Adam 1.0 Turbo Rocks

- 7 mei 2015

Hoogwaardig voor twee

Toen we twee jaar geleden met de Adam reden, typeerden we het interieur als iets waar we vrolijk van worden. Dat is in de Rocks niet anders. Wat de jongste variant van deze modelreeks vanbinnen onderscheidt, is dat hij standaard is voorzien van een elektrisch bedienbaar open dakje. Zeker in de bebouwde kom is dit een prettige toevoeging. Op hogere snelheden - boven 80 km/h - geeft het dakje zoveel windgeruis, dat je het dicht moet doen. Een dakconstructie zoals bij de Fiat 500C is voor het comfort en de bruikbaarheid is stuk beter. Het nadeel daarvan is dat het een stuk prijziger oplossing is. Wat gebleven is, is het mooi vormgegeven dashboard. Het multimediasysteem is snel en eenvoudig te bedienen. Op het dashboard zijn verschillende panelen en patronen te verkrijgen. Ook zijn de stoelen te voorzien van prachtig leer, zoals in de auto die wij reden. Dit geeft het interieur een hoogwaardige uitstraling en is zijn meerprijs van slechts 145 euro zeker waard. Voorin zit je prinsheerlijk in de zon op lekker zittende stoelen, maar achterin is zelfs voor kinderen geen beenruimte. Zet je de voorstoelen in een stand voor de gemiddelde Nederlandse lengte voor mannen - dus zo'n 1,80m - dan ontstaat een ruimte van slechts een paar centimeter tussen de voorstoelen en de achterbank. Ook de bagageruimte blinkt niet uit in praktische bruikbaarheid. Hoewel de inhoud van 170 liter voldoende is voor de wekelijkse boodschappen, is de tildrempel dusdanig dat je behoorlijk diep moet reiken om de spullen er in en er uit te krijgen. Wil je meer ruimte, dan kan de achterbank worden neergeklapt en ontstaat er een ruimte van 663 liter. Gezien de vrijwel onbruikbare zitplaatsen achterin, kun je deze ruimte beter benutten voor de bagage.

90 pk
166 Nm
178 km/h
13,9 s
7,7 (4.9) l/100km
112 g/km
C
22%
€ 17.995
€ 21.955
€ 403 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2013 - Opel Adam 1.4 Jam