Volkswagen Fox 1.4 Trendline

Dennis van 't Kruis - 27 juli 2005

Het interieur

Het valt direct op, op het moment dat je in de Fox stapt. De binnenruimte is gigantisch voor een auto uit deze klasse. Goed zittende stoelen die gezien de rijeigenschappen voldoende steun bieden, alleen hadden de zittingen wel iets langer mogen zijn, Het dashboard is duidelijk gemaakt van een ander soort kunststof, dan die bij andere Volkswagen’s gebruikelijk is. Het dashboard spiegelt zich qua design een beetje aan die van de New Beetle. Met name door de overkapping van de meters en door de diepte van het dashboard. Die diepte wordt goed gebruikt, door het geheel zo te vormen dat er een groot opbergvak ontstaat, maar of deze in de praktijk ook erg bruikbaar is, zal de vraag zijn. Onder de bestuurdersstoel zit een van de vele opbergvakken, waarvoor je beide handen nodig hebt, als je die wilt openen. Dat openen zal met de tijd wel makkelijker worden, maar bij de verse testauto was de nieuwigheid er nog debet aan de standvastigheid van het laatje, en weigerde het vrijwillig mee te werken aan het openen. Om de achterbank te bereiken, hoef je niet al te veel moeite te doen. Het feit dat er geen 5-deurs verkrijgbaar is, betekend wel dat achterpassagiers elke keer moeten ‘klimmen’. Eenmaal gezeten is de beenruimte bijna luxueus. Door de, in het middengeplaatste opbergvak en bekerhouders is het aantal passagiers op de achterbank beperkt tot twee. Het lijkt mij niet bevorderlijk voor de zitregionen van de middelste passagier om daar te gaan zitten. Het materiaal van dit onderdeel is erg hard en zal dus weinig bijdragen aan het comfort. Ga je de bagageruimte met zijn, door mij geteste klasgenoten vergelijken, dan valt op dat er van de acht aanwezige er slechts 3 meer volume hebben in dat deel van de auto. Daar waar de Fox, die alleen als 3-deurs hatch-back te verkrijgen is, met de achterbank in de normale stand, met 260 liter aan de start verschijnt, overtreffen slechts de Renault Modus, Smart Forfour en de Kia Rio hem met respectievelijk 274, 268 en 449 liter. Maar uitgaande van de basisprijs is de Modus is de Modus € 4.000,- duurder en wordt aangemerkt als een compacte MPV, De Forfour kost zelfs nog meer, en de gelijkgeprijsde Rio verspilt zijn voorsprong door het gebrek aan beenruimte op de achterbank. De andere in zijn klasse, dus de Swift (213l.), de Colt (220l.)m de Mini (160l.) en de Sirion 2 (225l.) blijven ver achter in hun bagagedragende capaciteiten. De enige die in de buurt komt is de excentriekere Nissan Micra met 251 liter. Zelfs de Polo wordt bijna door de Fox op dit gebied in gehaald, standaard heeft deze maar 10 liter meer. En als je het mij vraagt, en ik veronderstel heel even dat mij de vraag is gesteld, zou de Polo nog weleens veel last kunnen krijgen van zijn nieuwe broertje.

75 pk
124 Nm
167 km/h
13,0 s
onb (6.7) l/100km
161 g/km
G
22%
€ 9.995
€ 14.065
€ 258 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Renault Twingo TCE 100 GT

  • Ford Ka 1.3i 70 pk Appel

  • Fiat 500 1.4 16v Sport