Suzuki SX4 1.9 DDiS 4Grip Exclusive

Arno Lommers - 2 juni 2006

Het interieur

Binnen in de SX4 is er het verschil tussen de voor- en vierwielaangedreven SX4 niet te zien, behalve de switch tussen de voorstoelen dan.
De ruime instap geeft toegang tot een dashboard dat veel overeenkomsten vertoont met dat van de Swift. Het is opgetrokken uit degelijk aanvoelend en zonder brede naden afgewerkt materiaal en de aluminium strips aan weerszijden van de middenconsole komen niet geknutseld over. Alleen het lichtgrijze kunststof op de portieren doet wat ouderwets aan. Op beide hoeken van het dashboard is een ronde ventilatieopening geplaatst waarvan de bediening enigszins knullig aandoet, maar het ziet er leuk uit. Ook de rest van de commandocentrale overtuigt, de meters zijn duidelijk afleesbaar en in het donker mooi rood verlicht en alle knoppen zijn op logische plaatsen gehuisvest. Minder is dat de draaiknoppen van de airco nogal spiegelen, de controlelampjes erin zijn gelukkig nog wel zichtbaar. De standaard radio/cd-speler is op ooghoogte geïntegreerd in het dash en is eenvoudig bedienbaar, maar ook hier van die spiegelende druktoetsen.
Opbergruimte is voldoende voorhanden. In de middenconsole is een diepvak met klep beschikbaar en de portieren zijn voorzien van ruime deurvakken. Voor de pook zijn twee bekerhouders geplaatst en onder de passagiersstoel zit nog een laatje.

Een goede zitpositie vinden is voor de bestuurder even zoeken omdat het stuur niet in lengte te verstellen is, zo zit je al gauw met gestrekte armen. De voorstoelen zijn groot genoeg en verlenen een behoorlijke portie steun door oplopende zijkanten en de bestuurder kan zijn stoel in hoogte verstellen. Een typisch Japans eigenaardigheidje blijft het ontbreken van traploze verstelling van de rugleuningen.
Als de voorste inzittenden niet al te groot zijn kunnen mensen tot 1,80 meter uitstekend achterin zitten. Als de lengte van de achterpassagiers boven het landelijke gemiddelde komt schuurt de kruin al gauw tegen het dak en de knieën tegen de rugleuning van de voorstoelen. De voeten kunnen overigens ver onder de voorstoelen geschoven worden. Met een lengte van 4,10 meter en een wielbasis die een behoorlijke 2,5 meter biedt de nieuwe Suzuki een aardige hoeveelheid binnenruimte.

Door de compacte lengtemaat moet van de bagageruimte natuurlijk niet overvloedig veel verwacht worden. Met 270 liter is het afgelopen, net iets meer dan in een Opel Corsa of VW Polo. Helaas moet de bagage wel over een tildrempel gehaald worden want de bagagevloer ligt lager dan waar de achterbumper eindigt. Uitbreiding tot 625 liter (gemeten tot de raamlijn) is mogelijk door de rugleuning van de achterbank om te klappen en vervolgens doormiddel van een trekkoortje de zitting inclusief leuning tegen de voorstoelen aan te klappen. In de zijwanden van de kofferruimte zijn geen aparte bergvakken te vinden, ook niet onder de bagagevloer want daar ligt de thuiskomer. Dit beperkt de beloofde multifunctionaliteit toch enigszins. Om hier aan te voldoen zou bijvoorbeeld ook de achterbank verschuifbaar moeten zijn of de bagagevloer variabel in te delen zijn.

120 pk
280 Nm
180 km/h
11,2 s
onb (6.6) l/100km
174 g/km
G
22%
€ 13.999
€ 25.399
€ 466 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Daihatsu Terios 1.5 16V DVVT 4WD Exclusive

  • 2006 - Suzuki SX4 1.6i-16V 2WD Exclusive