Nissan GT-R 3.8 Track Pack

Arnold van Schepen - 26 september 2013

Niet alles is waar

Als er één auto is die de tongen losmaakt, dan is het de Nissan GT-R wel. Er is zoveel over gezegd en geschreven dat iedereen die íets met auto’s heeft wel overtuigd is van het potentieel van deze auto. Nou ja, een voormalig rallykampioen die tegenwoordig werkzaam is voor een sportwagenmerk uit Zuffenhausen trok de GT-R in twijfel toen deze in standaardtrim een ronderecord zette op de Nürburgring. Dat de GT-R snel is, staat buiten kijf. Maar niet alles wat over de GT-R gezegd en geschreven is, is waar.

Dat heeft enerzijds te maken met de prestaties die de GT-R levert, hij plaatst je besef van wat natuurkundig mogelijk is in een nieuw perspectief. Zijn sprints vanuit een staande of rollende start zijn zo snel, dat het zich amper laat omschrijven. Je kunt het ’t beste vergelijken met de start van een achtbaanrit. Vanaf het hoogste punt valt het treintje de diepte in en je ziet de eerste bocht op je afkomen. Aan de hand van je eigen waarneming en onderbuikgevoel weet je dat je idioot snel die bocht induikt, maar je kunt niet anticiperen op de krachten die daarbij vrijkomen. Je bent overgeleverd aan de achtbaan. De eerste keer dat je in een GT-R volgas geeft vanuit een staande start – zelfs zonder launch control – overkomt je hetzelfde. Je hebt zelf het stuur in handen, je trapt zelf het gas in, en toch overkomt het je: op zoveel snelheid, op zoveel tractie had je niet gerekend. Aangenaam, GT-R is de naam.

550 pk
632 Nm
315 km/h
2,7 s
12,0 (11.8) l/100km
275 g/km
G
22%
€ 141.000
€ 169.500
€ 3.108 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • BMW i8 First Edition

  • 2009 - Nissan GT-R Black Edition